Návody

aneb Mr. Blender radí přečíst a vyzkoušet:

Na serveru Grafika.cz píše Pavel Černohous skvělé návody, nebo chcete-li tutoriály, jak používat Blender. V poslední době na to není sám rozšiřují se řady autorů. Další zajímavý seriál vzniká na serveru Root.cz, který je také hodně detailní.
Pro větší přehled je rozdělím do souvisejících oblastí s krátkým popisem, co můžete od příslušného dílu očekávat. Většina dílů se překrývá v níže uvedených oblastech, proto je zařazujeme podle jejich nejdůležitější charakteristiky. Doporučujeme přečíst všechny návody :))

Základy

Blender pro úplné začátečníky, je jemným úvodem, který vás seznámí s pracovním prostředím a základy práce. Navazující díl Blender pro úplné začátečníky, díl 2. ozřejmí jak v Blenderu vkládat objekty, manipulovat s nimi a editovat je, přiřadit jim textury a vyrenderovat.

Téměř všechno se nějakým způsobem hýbe. Animace v Blenderu vám napoví jak vdechnout život dosud nehybným objektům.

Aby bylo cokoli ve vašem virtuálním světě vidět, potřebujete modelovat světlo. Jak na to se dovíte v Blender: Budiž světlo, část první.

Jelikož starší návody zcela neodpovídají aktuálnímu vývoji Blenderu je zde nový, který seznamuje s novým prostředím. Více v článku Modelujeme 3D v Blenderu 1. díl - Pracovní prostředí.

NOVÉ!Na serveru Root.cz začal vycházet seriál o Blenderu. Úvodní díl se venuje Blenderu obecně, na co je vhodný a podobně. Celý článek na Čo je to Blender 3D?. V další části je popsána manipulace s objekty v Blenderu Základná manipulácia s objektami v Blenderu. Dovíte se jak funguje posouvání, rotace , změna měřítka a podobně.

Modelování

Blender pro úplné začátečníky, díl 2. Vkládání objektů v Blenderu, manipulace s nimi a jejich editace. Základy práce s texturami a vyrenderování výsledku.

Nejednodušší a velice častá metoda jak vytvářet objekty je protažení profilu (extrude). Modelování v Blenderu metodou extrude ukáže jak se protažení používá v Blenderu na příkladu antického sloupu.

Ne všechny objekty lze vytvořit protahováním. Složitější případ, vytažení profilu po křivkách osvětlí Modelování v Blenderu pomocí křivek.

Poslední modelovací technikou je rotování profilu. Blender touto funkcí nedisponuje, ale lze ji nahradit protažením profilu po křivce - kruhu. Na příkladu Váza v Blenderu se dovíte ještě něco o faces, nebo-li ploškách, a aplikaci textury na definované místo.

Autorovi seriálu o Blenderu přišlo mnoho dotazů. Některými se nechal inspirovat k napsání tohoto článku Co jste chtěli vědět o Blenderu... píše v něm o zarovnávání dvou objektů, parametrické zadávání globálních deformací a také o tom jak používat "Undo".

Modelování postav je obtížné, zejména tehdy, kdy směřujeme k co největší realističnosti. Jak modelovat lidskou hlavu přináší návod Lidská hlava v Blenderu snadno a rychle, který využívá jednu z mnoha technik modelování postav.

Blender nemá přímočarou aplikaci Booleovských funkcí jako jiné 3D programy. Jak vytvářet objekty pomocí této techniky osvětlí návod Booleans v Blenderu.

Úvod do částicového systému Blenderu se nazývá díl, který vysvětluje teorii částic a jejich nastavení v Blenderu. Na díl přímo navazují praktické návody jak vytvořit oheň nebo vodní fontánu.

I v Blenderu lze používat obrázky jako předlohy k vašim modelům. Jak na to se dovíte v Tipy pro modelování v Blenderu 1. Dovíte se také jak nastavit parametry mřížek (grid). Druhý díl pojednává o práci s křivkami. Modelovacím tipem je vytvoření křížové klenby. Poslední, prozatím třetí díl tipů poradí jak snadno vytvořit dům. Pomůže také s tvorbou efektu světelných paprsků ve vodě.

Nová verze Blenderu 2.41 je tady a jak s ní pracovat Modelujeme 3D v Blenderu 1. díl - Pracovní prostředí a Modelujeme 3D v Blenderu - 2.díl: Tvorba luku pomocí křivek

Extrude je základním principem modelování v Blenderu. Více na Blender: Modelování metodou 'extrude'

NOVÉ!Základy modelování se věnuje článeček Základné metódy modelovania v Blenderi. Popisuje extrudování (vytažení) a vytažení po křivce. Na něj navazuje dvoudíl Pokročilejšia práca s Mesh objektami v Blenderi a Pokročilejšia práca s Mesh objektami v Blenderi II.. Oba díly pojednávají o pokročilejších volbách při modelování sítí, jako jsou nástroje Specials nebo možnosti výběru. Druhá část popisuje například výrobu šroubovic, polí objektů, subsurf, ....

Pokročilé modelování

Pavel Černohous přistoupil k novému typu tutoriálů pro zkušenější Blendereisty. První z nich Tvorba backroundu pro adventuru v Blenderuje rozdělen na tři části (1.díl, 2.díl, 3 díl. Autor popisuje jak postupuje při tvorbě takovéhoto typu scény, např. že část vybavení místnosti modeluje někdo jiný a pod. Píše také o kompozici scény, jakým způsobem ji vytvářet. Pak se zaměřuje na některé detaily scény, např. na příkladu modelování sloupku klenby, ukazuje jak by se mohla modelovat celá místnost a to vč. textur. Ve druhém díle se zabývá nasvícením scény. Třetí díl popisuje tvorbu a kombinaci vhodných textur na jednotlivé povrchy.
Jak bylo naznačeno, tutoriál nepopisuje tvorbu celé scény, ale vypichuje důležité části. Předností je, že popisuje techniku přípravy složitější scény, než otrocký popis zmáčkni to a tohle, ...

Hurá na křižáky, tak by se dal nazvat další díl modelování v Blenderu na Grafice. Podle návodu si můžeme udělat husitský řemdich. Více se dovíte na Modelujeme v Blenderu: Řemdih.

Modelování zajímavých tvarů pomocí subsurf popisuje článek Endiho kaleidoskop technika. Autor čerpá z jiného článku známého maďarského Blenderisty Endiho.

Jak modelovat trávu, vlasy a chlupy se psalo v sekci skriptů (Fiber). Od verze 2.40 je možnost používat tzv. statické částice. Jak na to se dovíte ve dvou dílech Statické částice v Blenderu, 1. část a Statické částice v Blenderu, Část 2.

Kopírování částí dílu v rámci jednoho "meshe", tvorbu závitů najdete v Blender: vysvětlení funkcí Spin, Spin Dup a Screw

Booleovské modelování zatím neposkytuje vlastnosti z jiných programů, ale jak na to se dovíte v Booleanovské operace v Blenderu.

Další modelovací návod s příkladem vesmírné lodi najdete 3D Blender: modelování vesmírné lodi.

Modelování meče z BlenderWars najdete Světelný meč Exar Kuna v Blenderu a jeho otexturování v http://www.3dscena.cz/art/3dscena/svetelnymec2.html.

Lidské oko má celkem jednoduchý tvar, ale aby vypadalo realisticky je již trošku náročnější práce. Blender tutoriál: Modelování lidského oka

Kostel v Blenderu snadno a rychle v Blenderu 2.44 ukazuje kompletní postup modelování budov.

Novinky verze 2.44 ukazuje Přehled nových funkcí v Blenderu 2.44: část 1. a Přehled nových funkcí v Blenderu - část 2.. Další novinky Přehled nových funkcí v Blenderu (7. část): modifikátory poprvé, Přehled nových funkcí v Blenderu (8. část): modifikátory podruhé

Blender tutoriál: Částice, aneb nic na tom není ...popisuje práci s částicemi, takže si na ně může troufnout skoro každý.

Knife tool je velice užitečným nástrojem při modelování. Jak jej používat najdete v Tipy a triky v Blenderu: nejen Knife tool

Co je nového v Blenderu 2.46 se dá zjistit v článcích Novinky v Blenderu 2.46 (1. část) a Novinky v Blenderu 2.46 (2. část) a nakonec ukázky jak používat některé z novinek Přehled nových funkcí v Blenderu (9. část): Vybrané novinky verze 2.46 a jejich praktické využití

Simulace látky je jednou z novinek verze 2.46. Jak na to se dovíte v Přehled nových funkcí v Blenderu (10. část): Simulace látky

Jak udělat plápolající vlajku pojednává návod Blender 2.46: Simulace vlajky ve větru.

Zatím poslední návod na práci s částicovým systémem. První díle se jmenuje Přehled nových funkcí v Blenderu (11. část): Částice (1/3).Pokračování v dalších dvou dílech Přehled nových funkcí v Blenderu (12. část): Částice (2/3) a Přehled nových funkcí v Blenderu (13. část): Částice (3/3).

Modelování stromů nepatří k jednoduchým záležitostem. Dva různé přístupy k tvorbě stromů najdete v návodech Modelujeme stromy v Blenderu (1. cast) a Stromy v Blenderu (2. cast).

NOVÉ!Jak využívat booleanovské funkce a objekt typu lattice popisuje článek Využitie Boolean funkcií a Lattice objektov v Blenderi. Jak umisovat objekty v prostředí Blenderu popisuje Pozicovanie objektov v Blenderi. O modelování pomocí křivek, popisu druhů křivek a nástroji pro práci s křivkami či plochami. Modelujeme s krivkami v Blenderi. Následující článek popisuje bezierovy křivky a křivky typu NURBS. Vice na Bézierove a NURBS krivky v Blenderi. Práci s texty popisuje článek Blender a texty, v něm se dovíte jak vybírat fonty, řezy a velikost písma. Práce s plochami je námětem další statě Modelujeme s plochami v Blenderi. Meta objekty v Blenderi je námětem dalšího příspěvku, který popisuje kromě vytváření a úpravy metaobjektů, také jejich využití.

Materiálové vlastnosti

Blender pro úplné začátečníky, díl 2. Vkládání objektů v Blenderu,, manipulace s nimi a jejich editace. Základy práce s texturami a vyrenderování výsledku.

Základní informaci o materiálech najdete v Materiály v Blenderu-první část. Na ně navazuje praktický příklad použití materiálů Materiály v Blenderu- druhá část. Dozvíte se například, jak použít bitmapovou texturu a její aplikaci na objekt.

Materiály mají také svoje prostorové vlastnosti. K osvětlení tzv. "Bump map" vyšel tento díl Materiálové možnosti Blenderu.

Odlesk od objektivu, to je efekt LensFlare. V našem praktickém příkladě Materiálové možnosti Blenderu II. dostanete návod jak je použít.

O alfa kanálu mnohý z vás jistě slyšel. O tom jak jej využít v Blenderu se dovíte v díle Vkládání 2D obrázků do 3D scény Praktický příklad vysvětlí jak vložit obrázek postavy do scény vymodelované v Blenderu.

To že se okolí objektu projeví na jeho materiálových vlastnostech je známo. Jak to udělat napoví Zrcadlové odrazy v Blenderu. Příklad vysvětlí co je to tzv. environment mapping a jak jej použít. Seznámíme se s "empty" objektem a prací s vrstvami.

Zrcadlení je jednou z důležitých materiálových vlastností. Jak se vytváří vysvětlí Planární zrcadlení v Blenderu.

Blender v používá dva druhy plug-inů: Sequence plug-ins a Texture plug-ins. V tomto díle Texturové plug-iny do Blenderu se zaměříme na používání texturových zásuvných modulů (plug-inů).

Jednou z forem jak pracovat s materiály ale i jinými objekty, které jsme již dříve vytvořili je jejich importování. K tomu složí příkaz Append. O tom, jak jej používat se dovíte v Importování knihoven do Blenderu.

Vytvoření skla patří k těm t잚ím úkolům. Jak se se skleněnými materiály poprat v Blenderu poradí Sklo v Blenderu.

Kovové materiály patří k lahůdkám. Není jednoduché je nastavit tak, aby vypadaly přesvědčivě. Radou může být Kovové materiály v Blenderu 1: Zlato. Dalším kovem, na který je zacíleno, je Kovové materiály v Blenderu 2: Rezavé železo.

Důležitou součástí realistických vizualizací jsou textury. Jak si je připravit ukazuje článek Výroba textur pro Blender a jiné 3D aplikace. Bohužel popsaný návod pracuje s komerčním Adobe Photoshopem, který je sice výborný, ale za peníze.

UV Mapování textur vypadá jako velká věda a někdy tomu tak je. Na druhou stranu Blender disponuje velice progresivní technikou mapování LSCM. Návod jak na klasické UV mapování, ale zejména LSCM najdete v článku Otexturování hlavy v Blenderu pomocí UV mapování. Na příkladu hlavy je popsán postup zmíněného typu UV mapování. Navíc Jiří Hnídek na serveru www.blender3d.cz zveřejnil videa jak pracovat s LSCM UV mapováním.

K čemu slouží node editor naleznete v Přehled nových funkcí v Blenderu (3. část): Node Editor.

Ve dvou dílech Přehled nových funkcí v Blenderu (4. část): Material Node Editor a Přehled nových funkcí v Blenderu (5. část): Node editor - dokončení jsou probrána detaily práce s Nody v definici materiálů. Díky tomuto silnému nástroji lze vytvářet velmi sofistikované materiály.

UV projekce je důležitou součástí aplikací materiálů Blender tutoriál: UV projekce v praxi.

Světlo

Bez světla nic neuvidíte. A právě díl nazvaný Blender: Budiž světlo, část první vás provede základním nastavením světelného parku.

Druhá část o světlech vám napoví jak pracovat se světlem spot - reflektor Blender: Budiž světlo, část druhá.

Volumetrické světlo je zajímavý efekt. Jak jej použít v programu Blender najdete v článku Volumetrické světlo v Blenderu

Pro realistické scény kromě světla potřebujete také stíny. Jak nastavit scénu, upravit světla a podobně se dovíte v Světlo a stín v Blenderu I. Druhý díl podrobněji popisuje nastavení stínů u světel typu spot. Více na Světlo a stín v Blenderu II. Třetí díl Světlo a stín v Blenderu III:Působení světla na scénu se zabývá navození světelné atmosféry scény. Více informací najdete v příspěvku.

Při finalizaci scény je možné použít mnoho efektů, které zvýší realističnost výsledku. Jedním z takových efektů může být mlha nebo vzdušný opar. jak na to najdete v článku Mlha v Blenderu.

Spojení Blenderu s raytracingem není primitivní záležitost. Sice se integruje Yafray, ale i přesto je potřeba něco upravit ručně. O možnostech raytracingu přímo v Blenderu popisuje malý seriál. První díl píše o používání světel.

Animace

Jak rozanimovat objekty ve vaší scéně se dovíte v díle Animace v Blenderu.

Tento návod Hořící svíčka v Blenderu kombinuje několik technik. První z nich je nástroj proportional editing tool. Dále použijeme částicový systém pro vytvoření plamene a také ho rozanimujeme pomocí IPO editoru.

Jak vytvořit animaci s kinematikou, najdete ve dvoudílném příspěvku Skákající koule v Blenderu 1.část. V článku je zahrnuta i dynamika objektu - skákání míče po podlaze, kterou však musíme vytvořit ručně :(. Druhý díl Skákající koule v Blenderu 2.část se zaměřuje na animaci kamery, aby výsledek byl zajímavý a dynamický. Najdete zde příklad jak používat konstrukce rodič - potomek, včetně ukázky jak mohou pomoci při animování.

Oblastí animování postav pomocí tzv. armatur se zabývá článek Nástroje pro Character animation v Blenderu. Je probíráno vytvoření armatury, jejich spojení do většího celku, jejich animování a funkce na přiřazení skinu (mesh obálky) k vytvořené kostře.

Animování mimiky nebo morfování objektů je celkem náročná disciplína. Jak toto udělat v Blenderu pojednává článek Relative vertex keys v Blenderu. Druhý díl Relative Vertex Keys v Blenderu 2- animování mimiky se přenáší od teorie k praxi. Na příkladu animování mimiky ve 2D je možné pochopit principy práce s relative vertex keys.

K animaci se dá přiřadit střih vytvořených sekvencí do malého dílka. Ke "stříhání" animací v Blenderu je vhodný Sequence Editor. Jak jej používat se dozvíte v Blender: Sequencer I. a Blender: Sequencer II..

Interaktivní průchody jsou velice zajímavou aplikací Blenderu. Jak se k nim dopracovat se dovíte v příspěvku BLENDER - Tvorba interaktivních 3D aplikací. Zajímavostí tohoto tutoriálu je, že odkazuje na diplomovou práci vytvořenou v Blenderu.

Pokud vytváříte animace budete je chtít ozvláštnit. Návod jak udělat efekt podobný vysílání z videokamery přes satelit s rušením najdete v příspěvku Blender Camera LensFX - šum a interference - část první - šum.

Na příkladu mechanické paže se probírají animační možnosti Blenderu. Oba díly najdete na Kompletní animace v Blenderu: modelování - část 1/2 Kompletní animace v Blenderu: dokončení - část 2/2

Jeden z prvních ucelených přehledů novinek v oblasti animací najdete v příspěvku Přehled nových funkcí v Blenderu (14. část): Novinky animačního systému poprvé, druhé pokračování se zabývá NLA editorem Přehled nových funkcí v Blenderu (15. část): Novinky animačního systému podruhé, novinky v nastavování armatur se dovíte v třetím opkračování - článku Přehled nových funkcí v Blenderu (16. část): Novinky animačního systému potřetí.

Animace postavy patří k těm složitějším činnostem. Popis jak na to najdete ve dvou pokračováních Blender tutoriál: Animace chůze ženy v Blenderu (1. část) a Blender tutoriál: Animace chůze ženy v Blenderu (2. část). První část popisuje vytvoření konstry a ve druhé části se naučíte přiřazení těla, definice omezení kloubů a vlastní animace chůze.

Další seriál, který se objevil na Grafice.cz se týká vytvoření, modelování a rozanimování tzv. "cartoon" postavy (postava kresleného - animovaného filmu). První díl Kompletní animace v Blenderu podruhé (1. část): Modelováníse týká zejména vymodelování postavičky podle návrhu (náčrtu). V druhé části Kompletní animace v Blenderu podruhé (2. část): Materiály a rigování těla se postavička potáhne materiály a přiřadí animační kostra - tzv. rigivání.

Ucelené návody

Jedním z prvních ucelených návodů se objevil Světelný meč rytířů řádu Jedi v Blenderu. Shrnuje základní modelování a nastavení světélkujícího materiálu.

Několik cest jak modelovat a animovat laserové paprsky najdete v Různé techniky vytváření laserových paprsků v Blenderu.

Návod na vytvoření vodní hladiny přináší Vodní hladina v Blenderu.

V jednom z předchozích návodů se objevil světelný meč rytířů Jedi. Tentokrát se vrátíme do minulosti a vymodelujeme klasický meč, který můžeme vidět na hradech a zámcích. Třídílný seriál má provede celou technikou modelování - od čepele Meč v Blenderu - 1. část, přes záštitu Meč v Blenderu 2. část po rukoje Meč v Blenderu 3. část.

Oheň, jeden z rozšířených efektů na jaký je dobře aplikovatelný částicový systém. Praktický příklad ukáže obecný postup vytváření plamenů a kouře. Informace jak vymodelovat oheň,, nastavit jeho materiálové vlastnosti, jak nastavit animaci najdete v těchto dvou dílech Oheň v Blenderu - první část, Oheň v Blenderu - dokončení.

Dvoudílný návod jak pracovat s částicemi je předveden na zajímavém příkladu fontány. V tutoriálu Fontána v Blenderu 1.část se autor zamyslí, jak "spoutat" částice a přimět je k tomu, aby proudily dle vašeho přání. Uvedený postup dovolí vytvářet takové efekty, jako jsou přírodní fenomény - d隝, tornáda, atomové hřiby, různé časoprostorové anomálie a pod. Praktický příklad fontány začíná vymodelováním padající vody pomocí částic a ovlivnění dráhy pomocí objektu Lattice. Následující část Fontána v Blenderu2 - wave efekt vám pomůže nastavit materiálové vlastnosti padající vody a pomůže vytvořit animovanou hladinu bazénku fontány.

Napodobit d隝 není tak složité jak by se na první pohled zdálo. Jak na to pomocí částic se dozvíte v D隝 v Blenderu.

Už víte jak vytvářet d隝 pomocí částicového systému. Tentokrát přišel na řadu sníh, který vychází ze stejného principu. Více o tom jak na to si můžete přečíst v Sníh v Blenderu.

Po delší době se objevuje návod, jak vytvořit reálný objekt. Tentokrát se autor zabývá vytvořením člunu. Člun je nezvykle vytvořen z koule, ale výsledek po dalších úpravách stojí za to.

Jak vytvářet prostorové nápisy se dovíte v článcích 3D text v Blenderu 1. část a 3D text v Blenderu 2. část.

Programování, skripty

TerraGen je modelář krajin. jeho výtvory je možné použít v Blenderu pomocí skriptu Ter2Blend. O tom co dovede se dovíte vTer2Blend - propojení Blenderu a Terragenu. Později vzniklo pokračování Ter2Blend krok za krokem, které je návodem jak tento skript používat.

Generování stromů může být časově náročné. Zajímavý tip jak si tuto práci automatizovat popisuje LSystem - generátor 3D stromů a rostlin

Práce se skripty může mít svá úskalí. Jednou z možností je nemožnost jejich spuštění. Příčinou může být absence Pythonu. Jak to napravit vám poradí Máte problémy s Python skripty pr Blender?.

Zajímavým skriptem může být generátor vlasů a trávy. Je to sice zajímavá kombinace, ale proč ne. Více v Generátor trávy a vlasů pro Blender

V reálném světě se setkáváme s mnoha povrchy, které se velice obtížně modelují a simulují a už jde o trávu, chlupy, srst, ... Různé animační produkty se s tím vypořádávají odlišně. Většinou to je formou speciálních modulů, které jsou často velice drahé. Jak se s problematikou srsti nebo trávy vypořádá Blender se dovíte v Generátor vlasů, chlupů, trávy a větru pro Blender. Druhý díl Tutoriál k plug-inu Fiber Generator více popisuje instalaci Pythonu, který potřebujete pro běh skriptů a popisuje použití Fiber generatoru ve vlastních scénách.

Fiber Generator je stále zlepšován. O tom co umí jeno aktuální verze se dovíte v Blender: Fiber Generator 2.0

Jistě je zájemcům o Blender známo, že je možné v něm vytvářet interaktivní aplikace a hry. Jak na to popisuje série článků Lukáše Diačika o Game Engine. Prní část Blender: Game Engine, část první popisuje modelování scény a základní logiky hry. Druhá část Blender: Game Engine, část druhá Rozšíříme hru o více úrovní a v třetím díle Blender: Game Engine, část třetí se rozhýbe kamera tzv. trasování.

O generování rostlin pomocí L-systemu již bylo něco publikováno. Pavel Pokorný se k tomuto tématu vrací a vytváří návod typu snadno a rychle. Více Stromy v Blenderu snadno a rychle (autor: Pavel Pokorný).

Ostatní

Novinky ze světa Blenderu popíší co najdete ve verzích Blender Creator 2.20 až 2.23.

Jednou z forem jak pracovat s materiály ale i jinými objekty, které jste již dříve vytvořili, je jejich importování. K tomu slouží příkaz Append. O tom, jak jej používat se dovíte v Importování knihoven do Blenderu.

Užitečnými tipy se zabývá článek Pár tipů pro Blender. Najdete v něm informaci o používání více kamer ve scéně, používání lokálního pohledu, skrývání vrcholů v editačním režimu apod.
Jak urychlit rendrování náhledů připravovaných scén vám prozradí Tipy pro Blender - renderování

Mnozí se potýkáme s importem a exportem našich výtvorů do dalších software. Mohou to být jak modelovací programy, tak externí renderery. O tom čím Blender disponuje se dovíte v článku Jaké jsou možnosti exportu z Blenderu?.

Jak je vidět komunita Blenderu je velice činorodá. Dokazuje to animovaný film Horus japonského Blenderisty Shigeo Maeda.
Objevila se také nová verze Fiber Generatoru s mnoha vylepšeními - funguje v Blender Publisheru, zlepšeno ovládání a GUI, zrychleny výpočty...
Posledním přírůstkem je nový texturový plug-in SUNSky, který upravuje pozadí ve World.
Všechny potřebné informace se dočtete v První film vytvořený v Blenderu a další zajímavosti.

S uvolněním zdrojových kódů Blenderu se začínají objevovat jeho klony. Jedním z téměř hotových je FunBlender. Více o něm je napsáno v FunBlender - uvolnění kódu Blenderu přináší své první plody.

MakeHuman pro Blender a další zajímavosti popisuje několik zajímavostí ze světa Blenderu. Například projekt MakeHuman, což má být modelování humanoidní postavy. Projekt je zatím ve stádiu vývoje, ale jsou k dispozici informace. Najdete zde také odkaz na generátor gotických kleneb, skript na automatizaci chůze a další.

Blender 2.26 je na světě. P. černohous shrnul novinky do pěkného článku. Vyzdvihl stabilitu nového Blenderu, ale v porovnání s klonem FunBlender je chudší o některé funkce.

Popis co najdete za novinky v Blender 2.27 se dočtete v Dvě nové verze Blenderu ke stažení. Popis co umí vývojový klon Tuhoopu je ve stejném příspěvku. Jiný popis Blenderu 2.27 je k mání server 3D grafika.

Pěkný popis a rozbor novinek v Blenderu 2.28 v českém jazyce najdete v Blender 2.28 - konečně oficiální release.

Zkoušeli jste někdy kompilovat aktuální vývojovou verzi Blenderu? Něco vám tam nešlo nebo jste s něčím měli problémy. Článek Blender: kompilace ze zdrojových kódů vám pomůže odstranit některé nesnáze. Na své si přijdou zejména uživatelé Linuxu, pro které je tento článek především určen.

Popis novinek Blenderu 2.3 je k mání také v příspěvku Blender 2.30 - revoluční verze Blenderu ke stažení. Krom toho je zde i osobní názor p. Černohouse na novou verzi.

Co je nového v poslední verzi 2.35 se dočtete v článku Nová verze Blenderu: 2.35(a). Příspěvek popisuje změny v editaci, outliner, atd.

Blender Journal

Před časem jsem zapomněl uvést nový občasník ze světa Blenderu, který je k dispozici na Grafice. Jmenuje se Blender Journal a dočkal se již několika pokračování:
Blender Journal 1 (v něm se zmiňuje o galeriích na serveru Elysiun.com se zajímavými ukázkami, a také o festivalu textur,které jsou k dispozici na photos.blender3d.ch/).
Blender Journal 2, ve kterém se dovíte o výsledcích soutěže Suzanne Award a také od dalších soutěžích v pracích vytvořených v Blenderu.
V novém Blender Journalu č. 3 uvidíte několik ukázek prací v Blenderu. Navíc se dovíte co bude v Blenderu nového s výhledem několika týdnů.
Blender Jounal č.4 seznamuje s dalšími "výtvory" uživatelů Blenderu. Informuje o nových verzích 2.31 a 2.31a. Také upozorňuje na zajímavé tutoriály, tentokráte s tématem UV mapování, zaoblování hran a modely postav.
Před koncem roku 2003 se objevil Blender Jorunal 5 s pravidelnými rubrikami obrázků a animací. V sekci novinek upozorňuje jak na raytracing v Blenderu, dále na japonskou knihu o Blenderu, české tutoriály o GameBlenderu a integraci Nurbany.
V novém roce vyšel Blender Journal 1/2004, v sekci novinky upozorňuje na CADBlender.
Další letošní díl Blender Journal 2/2004 ukazuje něco málo z české tvorby. Nadete také odkaz na novou galerii, informaci os stavu manuálu k verzi 2.3 (viz také naše novinky) a novinky z vývojové verze Blenderu - třeba o raytracingu.