aneb Mr. Blender radí přečíst a vyzkouet:
Na serveru Grafika.cz píe Pavel Černohous skvělé návody, nebo chcete-li tutoriály, jak pouívat Blender. V poslední době na to není sám roziřují se řady autorů. Dalí zajímavý seriál vzniká na serveru Root.cz, který je také
hodně detailní.
Pro větí přehled je rozdělím do souvisejících oblastí s krátkým popisem, co
můete od přísluného dílu očekávat. Větina dílů se překrývá v níe uvedených
oblastech, proto je zařazujeme podle jejich nejdůleitějí charakteristiky.
Doporučujeme přečíst vechny návody :))
Blender pro úplné začátečníky, je jemným úvodem, který vás seznámí s pracovním prostředím a základy práce. Navazující díl Blender pro úplné začátečníky, díl 2. ozřejmí jak v Blenderu vkládat objekty, manipulovat s nimi a editovat je, přiřadit jim textury a vyrenderovat.
Téměř vechno se nějakým způsobem hýbe. Animace v Blenderu vám napoví jak vdechnout ivot dosud nehybným objektům.
Aby bylo cokoli ve vaem virtuálním světě vidět, potřebujete modelovat světlo. Jak na to se dovíte v Blender: Budi světlo, část první.
Jeliko starí návody zcela neodpovídají aktuálnímu vývoji Blenderu je zde nový, který seznamuje s novým prostředím. Více v článku Modelujeme 3D v Blenderu 1. díl - Pracovní prostředí.
NOVÉ!Na serveru Root.cz začal vycházet seriál o Blenderu. Úvodní díl se venuje Blenderu obecně, na co je vhodný a podobně. Celý článek na Čo je to Blender 3D?. V dalí části je popsána manipulace s objekty v Blenderu Základná manipulácia s objektami v Blenderu. Dovíte se jak funguje posouvání, rotace , změna měřítka a podobně.
Blender pro úplné začátečníky, díl 2. Vkládání objektů v Blenderu, manipulace s nimi a jejich editace. Základy práce s texturami a vyrenderování výsledku.
Nejednoduí a velice častá metoda jak vytvářet objekty je protaení profilu (extrude). Modelování v Blenderu metodou extrude ukáe jak se protaení pouívá v Blenderu na příkladu antického sloupu.
Ne vechny objekty lze vytvořit protahováním. Sloitějí případ, vytaení profilu po křivkách osvětlí Modelování v Blenderu pomocí křivek.
Poslední modelovací technikou je rotování profilu. Blender touto funkcí nedisponuje, ale lze ji nahradit protaením profilu po křivce - kruhu. Na příkladu Váza v Blenderu se dovíte jetě něco o faces, nebo-li plokách, a aplikaci textury na definované místo.
Autorovi seriálu o Blenderu přilo mnoho dotazů. Některými se nechal inspirovat k napsání tohoto článku Co jste chtěli vědět o Blenderu... píe v něm o zarovnávání dvou objektů, parametrické zadávání globálních deformací a také o tom jak pouívat "Undo".
Modelování postav je obtíné, zejména tehdy, kdy směřujeme k co největí realističnosti. Jak modelovat lidskou hlavu přináí návod Lidská hlava v Blenderu snadno a rychle, který vyuívá jednu z mnoha technik modelování postav.
Blender nemá přímočarou aplikaci Booleovských funkcí jako jiné 3D programy. Jak vytvářet objekty pomocí této techniky osvětlí návod Booleans v Blenderu.
Úvod do částicového systému Blenderu se nazývá díl, který vysvětluje teorii částic a jejich nastavení v Blenderu. Na díl přímo navazují praktické návody jak vytvořit oheň nebo vodní fontánu.
I v Blenderu lze pouívat obrázky jako předlohy k vaim modelům. Jak na to se dovíte v Tipy pro modelování v Blenderu 1. Dovíte se také jak nastavit parametry mříek (grid). Druhý díl pojednává o práci s křivkami. Modelovacím tipem je vytvoření kříové klenby. Poslední, prozatím třetí díl tipů poradí jak snadno vytvořit dům. Pomůe také s tvorbou efektu světelných paprsků ve vodě.
Nová verze Blenderu 2.41 je tady a jak s ní pracovat Modelujeme 3D v Blenderu 1. díl - Pracovní prostředí a Modelujeme 3D v Blenderu - 2.díl: Tvorba luku pomocí křivek
Extrude je základním principem modelování v Blenderu. Více na Blender: Modelování metodou 'extrude'
NOVÉ!Základy modelování se věnuje článeček Základné metódy modelovania v Blenderi. Popisuje extrudování (vytaení) a vytaení po křivce. Na něj navazuje dvoudíl Pokročilejia práca s Mesh objektami v Blenderi a Pokročilejia práca s Mesh objektami v Blenderi II.. Oba díly pojednávají o pokročilejích volbách při modelování sítí, jako jsou nástroje Specials nebo monosti výběru. Druhá část popisuje například výrobu roubovic, polí objektů, subsurf, ....
Pavel Černohous přistoupil k novému typu tutoriálů pro zkuenějí
Blendereisty. První z nich Tvorba backroundu pro adventuru v
Blenderuje rozdělen na tři části (1.díl,
2.díl, 3 díl.
Autor popisuje jak postupuje při tvorbě takovéhoto typu scény, např. e
část vybavení místnosti modeluje někdo jiný a pod. Píe také o kompozici scény,
jakým způsobem ji vytvářet. Pak se zaměřuje na některé detaily scény, např. na
příkladu modelování sloupku klenby, ukazuje jak by se mohla modelovat celá
místnost a to vč. textur. Ve druhém díle se zabývá nasvícením scény. Třetí díl
popisuje tvorbu a kombinaci vhodných textur na jednotlivé povrchy.
Jak bylo naznačeno, tutoriál nepopisuje tvorbu celé scény, ale vypichuje
důleité části. Předností je, e popisuje techniku přípravy sloitějí scény,
ne otrocký popis zmáčkni to a tohle, ...
Hurá na křiáky, tak by se dal nazvat dalí díl modelování v Blenderu na Grafice. Podle návodu si můeme udělat husitský řemdich. Více se dovíte na Modelujeme v Blenderu: Řemdih.
Modelování zajímavých tvarů pomocí subsurf popisuje článek Endiho kaleidoskop technika. Autor čerpá z jiného článku známého maďarského Blenderisty Endiho.
Jak modelovat trávu, vlasy a chlupy se psalo v sekci skriptů (Fiber). Od verze 2.40 je monost pouívat tzv. statické částice. Jak na to se dovíte ve dvou dílech Statické částice v Blenderu, 1. část a Statické částice v Blenderu, Část 2.
Kopírování částí dílu v rámci jednoho "meshe", tvorbu závitů najdete v Blender: vysvětlení funkcí Spin, Spin Dup a Screw
Booleovské modelování zatím neposkytuje vlastnosti z jiných programů, ale jak na to se dovíte v Booleanovské operace v Blenderu.
Dalí modelovací návod s příkladem vesmírné lodi najdete 3D Blender: modelování vesmírné lodi.
Modelování meče z BlenderWars najdete Světelný meč Exar Kuna v Blenderu a jeho otexturování v http://www.3dscena.cz/art/3dscena/svetelnymec2.html.
Lidské oko má celkem jednoduchý tvar, ale aby vypadalo realisticky je ji troku náročnějí práce. Blender tutoriál: Modelování lidského oka
Kostel v Blenderu snadno a rychle v Blenderu 2.44 ukazuje kompletní postup modelování budov.
Novinky verze 2.44 ukazuje Přehled nových funkcí v Blenderu 2.44: část 1. a Přehled nových funkcí v Blenderu - část 2.. Dalí novinky Přehled nových funkcí v Blenderu (7. část): modifikátory poprvé, Přehled nových funkcí v Blenderu (8. část): modifikátory podruhé
Blender tutoriál: Částice, aneb nic na tom není ...popisuje práci s částicemi, take si na ně můe troufnout skoro kadý.
Knife tool je velice uitečným nástrojem při modelování. Jak jej pouívat najdete v Tipy a triky v Blenderu: nejen Knife tool
Co je nového v Blenderu 2.46 se dá zjistit v článcích Novinky v Blenderu 2.46 (1. část) a Novinky v Blenderu 2.46 (2. část) a nakonec ukázky jak pouívat některé z novinek Přehled nových funkcí v Blenderu (9. část): Vybrané novinky verze 2.46 a jejich praktické vyuití
Simulace látky je jednou z novinek verze 2.46. Jak na to se dovíte v Přehled nových funkcí v Blenderu (10. část): Simulace látky
Jak udělat plápolající vlajku pojednává návod Blender 2.46: Simulace vlajky ve větru.
Zatím poslední návod na práci s částicovým systémem. První díle se jmenuje Přehled nových funkcí v Blenderu (11. část): Částice (1/3).Pokračování v dalích dvou dílech Přehled nových funkcí v Blenderu (12. část): Částice (2/3) a Přehled nových funkcí v Blenderu (13. část): Částice (3/3).
Modelování stromů nepatří k jednoduchým záleitostem. Dva různé přístupy k tvorbě stromů najdete v návodech Modelujeme stromy v Blenderu (1. cast) a Stromy v Blenderu (2. cast).
NOVÉ!Jak vyuívat booleanovské funkce a objekt typu lattice popisuje článek Vyuitie Boolean funkcií a Lattice objektov v Blenderi. Jak umisovat objekty v prostředí Blenderu popisuje Pozicovanie objektov v Blenderi. O modelování pomocí křivek, popisu druhů křivek a nástroji pro práci s křivkami či plochami. Modelujeme s krivkami v Blenderi. Následující článek popisuje bezierovy křivky a křivky typu NURBS. Vice na Bézierove a NURBS krivky v Blenderi. Práci s texty popisuje článek Blender a texty, v něm se dovíte jak vybírat fonty, řezy a velikost písma. Práce s plochami je námětem dalí statě Modelujeme s plochami v Blenderi. Meta objekty v Blenderi je námětem dalího příspěvku, který popisuje kromě vytváření a úpravy metaobjektů, také jejich vyuití.
Blender pro úplné začátečníky, díl 2. Vkládání objektů v Blenderu,, manipulace s nimi a jejich editace. Základy práce s texturami a vyrenderování výsledku.
Základní informaci o materiálech najdete v Materiály v Blenderu-první část. Na ně navazuje praktický příklad pouití materiálů Materiály v Blenderu- druhá část. Dozvíte se například, jak pouít bitmapovou texturu a její aplikaci na objekt.
Materiály mají také svoje prostorové vlastnosti. K osvětlení tzv. "Bump map" vyel tento díl Materiálové monosti Blenderu.
Odlesk od objektivu, to je efekt LensFlare. V naem praktickém příkladě Materiálové monosti Blenderu II. dostanete návod jak je pouít.
O alfa kanálu mnohý z vás jistě slyel. O tom jak jej vyuít v Blenderu se dovíte v díle Vkládání 2D obrázků do 3D scény Praktický příklad vysvětlí jak vloit obrázek postavy do scény vymodelované v Blenderu.
To e se okolí objektu projeví na jeho materiálových vlastnostech je známo. Jak to udělat napoví Zrcadlové odrazy v Blenderu. Příklad vysvětlí co je to tzv. environment mapping a jak jej pouít. Seznámíme se s "empty" objektem a prací s vrstvami.
Zrcadlení je jednou z důleitých materiálových vlastností. Jak se vytváří vysvětlí Planární zrcadlení v Blenderu.
Blender v pouívá dva druhy plug-inů: Sequence plug-ins a Texture plug-ins. V tomto díle Texturové plug-iny do Blenderu se zaměříme na pouívání texturových zásuvných modulů (plug-inů).
Jednou z forem jak pracovat s materiály ale i jinými objekty, které jsme ji dříve vytvořili je jejich importování. K tomu sloí příkaz Append. O tom, jak jej pouívat se dovíte v Importování knihoven do Blenderu.
Vytvoření skla patří k těm těím úkolům. Jak se se skleněnými materiály poprat v Blenderu poradí Sklo v Blenderu.
Kovové materiály patří k lahůdkám. Není jednoduché je nastavit tak, aby vypadaly přesvědčivě. Radou můe být Kovové materiály v Blenderu 1: Zlato. Dalím kovem, na který je zacíleno, je Kovové materiály v Blenderu 2: Rezavé elezo.
Důleitou součástí realistických vizualizací jsou textury. Jak si je připravit ukazuje článek Výroba textur pro Blender a jiné 3D aplikace. Bohuel popsaný návod pracuje s komerčním Adobe Photoshopem, který je sice výborný, ale za peníze.
UV Mapování textur vypadá jako velká věda a někdy tomu tak je. Na druhou stranu Blender disponuje velice progresivní technikou mapování LSCM. Návod jak na klasické UV mapování, ale zejména LSCM najdete v článku Otexturování hlavy v Blenderu pomocí UV mapování. Na příkladu hlavy je popsán postup zmíněného typu UV mapování. Navíc Jiří Hnídek na serveru www.blender3d.cz zveřejnil videa jak pracovat s LSCM UV mapováním.
K čemu slouí node editor naleznete v Přehled nových funkcí v Blenderu (3. část): Node Editor.
Ve dvou dílech Přehled nových funkcí v Blenderu (4. část): Material Node Editor a Přehled nových funkcí v Blenderu (5. část): Node editor - dokončení jsou probrána detaily práce s Nody v definici materiálů. Díky tomuto silnému nástroji lze vytvářet velmi sofistikované materiály.
UV projekce je důleitou součástí aplikací materiálů Blender tutoriál: UV projekce v praxi.
Bez světla nic neuvidíte. A právě díl nazvaný Blender: Budi světlo, část první vás provede základním nastavením světelného parku.
Druhá část o světlech vám napoví jak pracovat se světlem spot - reflektor Blender: Budi světlo, část druhá.
Volumetrické světlo je zajímavý efekt. Jak jej pouít v programu Blender najdete v článku Volumetrické světlo v Blenderu
Pro realistické scény kromě světla potřebujete také stíny. Jak nastavit scénu, upravit světla a podobně se dovíte v Světlo a stín v Blenderu I. Druhý díl podrobněji popisuje nastavení stínů u světel typu spot. Více na Světlo a stín v Blenderu II. Třetí díl Světlo a stín v Blenderu III:Působení světla na scénu se zabývá navození světelné atmosféry scény. Více informací najdete v příspěvku.
Při finalizaci scény je moné pouít mnoho efektů, které zvýí realističnost výsledku. Jedním z takových efektů můe být mlha nebo vzduný opar. jak na to najdete v článku Mlha v Blenderu.
Spojení Blenderu s raytracingem není primitivní záleitost. Sice se integruje Yafray, ale i přesto je potřeba něco upravit ručně. O monostech raytracingu přímo v Blenderu popisuje malý seriál. První díl píe o pouívání světel.
Jak rozanimovat objekty ve vaí scéně se dovíte v díle Animace v Blenderu.
Tento návod Hořící svíčka v Blenderu kombinuje několik technik. První z nich je nástroj proportional editing tool. Dále pouijeme částicový systém pro vytvoření plamene a také ho rozanimujeme pomocí IPO editoru.
Jak vytvořit animaci s kinematikou, najdete ve dvoudílném příspěvku Skákající koule v Blenderu 1.část. V článku je zahrnuta i dynamika objektu - skákání míče po podlaze, kterou vak musíme vytvořit ručně :(. Druhý díl Skákající koule v Blenderu 2.část se zaměřuje na animaci kamery, aby výsledek byl zajímavý a dynamický. Najdete zde příklad jak pouívat konstrukce rodič - potomek, včetně ukázky jak mohou pomoci při animování.
Oblastí animování postav pomocí tzv. armatur se zabývá článek Nástroje pro Character animation v Blenderu. Je probíráno vytvoření armatury, jejich spojení do větího celku, jejich animování a funkce na přiřazení skinu (mesh obálky) k vytvořené kostře.
Animování mimiky nebo morfování objektů je celkem náročná disciplína. Jak toto udělat v Blenderu pojednává článek Relative vertex keys v Blenderu. Druhý díl Relative Vertex Keys v Blenderu 2- animování mimiky se přenáí od teorie k praxi. Na příkladu animování mimiky ve 2D je moné pochopit principy práce s relative vertex keys.
K animaci se dá přiřadit střih vytvořených sekvencí do malého dílka. Ke "stříhání" animací v Blenderu je vhodný Sequence Editor. Jak jej pouívat se dozvíte v Blender: Sequencer I. a Blender: Sequencer II..
Interaktivní průchody jsou velice zajímavou aplikací Blenderu. Jak se k nim dopracovat se dovíte v příspěvku BLENDER - Tvorba interaktivních 3D aplikací. Zajímavostí tohoto tutoriálu je, e odkazuje na diplomovou práci vytvořenou v Blenderu.
Pokud vytváříte animace budete je chtít ozvlátnit. Návod jak udělat efekt podobný vysílání z videokamery přes satelit s ruením najdete v příspěvku Blender Camera LensFX - um a interference - část první - um.
Na příkladu mechanické pae se probírají animační monosti Blenderu. Oba díly najdete na Kompletní animace v Blenderu: modelování - část 1/2 Kompletní animace v Blenderu: dokončení - část 2/2
Jeden z prvních ucelených přehledů novinek v oblasti animací najdete v příspěvku Přehled nových funkcí v Blenderu (14. část): Novinky animačního systému poprvé, druhé pokračování se zabývá NLA editorem Přehled nových funkcí v Blenderu (15. část): Novinky animačního systému podruhé, novinky v nastavování armatur se dovíte v třetím opkračování - článku Přehled nových funkcí v Blenderu (16. část): Novinky animačního systému potřetí.
Animace postavy patří k těm sloitějím činnostem. Popis jak na to najdete ve dvou pokračováních Blender tutoriál: Animace chůze eny v Blenderu (1. část) a Blender tutoriál: Animace chůze eny v Blenderu (2. část). První část popisuje vytvoření konstry a ve druhé části se naučíte přiřazení těla, definice omezení kloubů a vlastní animace chůze.
Dalí seriál, který se objevil na Grafice.cz se týká vytvoření, modelování a rozanimování tzv. "cartoon" postavy (postava kresleného - animovaného filmu). První díl Kompletní animace v Blenderu podruhé (1. část): Modelováníse týká zejména vymodelování postavičky podle návrhu (náčrtu). V druhé části Kompletní animace v Blenderu podruhé (2. část): Materiály a rigování těla se postavička potáhne materiály a přiřadí animační kostra - tzv. rigivání.
Jedním z prvních ucelených návodů se objevil Světelný meč rytířů řádu Jedi v Blenderu. Shrnuje základní modelování a nastavení světélkujícího materiálu.
Několik cest jak modelovat a animovat laserové paprsky najdete v Různé techniky vytváření laserových paprsků v Blenderu.
Návod na vytvoření vodní hladiny přináí Vodní hladina v Blenderu.
V jednom z předchozích návodů se objevil světelný meč rytířů Jedi. Tentokrát se vrátíme do minulosti a vymodelujeme klasický meč, který můeme vidět na hradech a zámcích. Třídílný seriál má provede celou technikou modelování - od čepele Meč v Blenderu - 1. část, přes zátitu Meč v Blenderu 2. část po rukoje Meč v Blenderu 3. část.
Oheň, jeden z rozířených efektů na jaký je dobře aplikovatelný částicový systém. Praktický příklad ukáe obecný postup vytváření plamenů a kouře. Informace jak vymodelovat oheň,, nastavit jeho materiálové vlastnosti, jak nastavit animaci najdete v těchto dvou dílech Oheň v Blenderu - první část, Oheň v Blenderu - dokončení.
Dvoudílný návod jak pracovat s částicemi je předveden na zajímavém příkladu fontány. V tutoriálu Fontána v Blenderu 1.část se autor zamyslí, jak "spoutat" částice a přimět je k tomu, aby proudily dle vaeho přání. Uvedený postup dovolí vytvářet takové efekty, jako jsou přírodní fenomény - dé, tornáda, atomové hřiby, různé časoprostorové anomálie a pod. Praktický příklad fontány začíná vymodelováním padající vody pomocí částic a ovlivnění dráhy pomocí objektu Lattice. Následující část Fontána v Blenderu2 - wave efekt vám pomůe nastavit materiálové vlastnosti padající vody a pomůe vytvořit animovanou hladinu bazénku fontány.
Napodobit dé není tak sloité jak by se na první pohled zdálo. Jak na to pomocí částic se dozvíte v Dé v Blenderu.
U víte jak vytvářet dé pomocí částicového systému. Tentokrát přiel na řadu sníh, který vychází ze stejného principu. Více o tom jak na to si můete přečíst v Sníh v Blenderu.
Po delí době se objevuje návod, jak vytvořit reálný objekt. Tentokrát se autor zabývá vytvořením člunu. Člun je nezvykle vytvořen z koule, ale výsledek po dalích úpravách stojí za to.
Jak vytvářet prostorové nápisy se dovíte v článcích 3D text v Blenderu 1. část a 3D text v Blenderu 2. část.
TerraGen je modelář krajin. jeho výtvory je moné pouít v Blenderu pomocí skriptu Ter2Blend. O tom co dovede se dovíte vTer2Blend - propojení Blenderu a Terragenu. Později vzniklo pokračování Ter2Blend krok za krokem, které je návodem jak tento skript pouívat.
Generování stromů můe být časově náročné. Zajímavý tip jak si tuto práci automatizovat popisuje LSystem - generátor 3D stromů a rostlin
Práce se skripty můe mít svá úskalí. Jednou z moností je nemonost jejich sputění. Příčinou můe být absence Pythonu. Jak to napravit vám poradí Máte problémy s Python skripty pr Blender?.
Zajímavým skriptem můe být generátor vlasů a trávy. Je to sice zajímavá kombinace, ale proč ne. Více v Generátor trávy a vlasů pro Blender
V reálném světě se setkáváme s mnoha povrchy, které se velice obtíně modelují a simulují a u jde o trávu, chlupy, srst, ... Různé animační produkty se s tím vypořádávají odlině. Větinou to je formou speciálních modulů, které jsou často velice drahé. Jak se s problematikou srsti nebo trávy vypořádá Blender se dovíte v Generátor vlasů, chlupů, trávy a větru pro Blender. Druhý díl Tutoriál k plug-inu Fiber Generator více popisuje instalaci Pythonu, který potřebujete pro běh skriptů a popisuje pouití Fiber generatoru ve vlastních scénách.
Fiber Generator je stále zlepován. O tom co umí jeno aktuální verze se dovíte v Blender: Fiber Generator 2.0
Jistě je zájemcům o Blender známo, e je moné v něm vytvářet interaktivní aplikace a hry. Jak na to popisuje série článků Lukáe Diačika o Game Engine. Prní část Blender: Game Engine, část první popisuje modelování scény a základní logiky hry. Druhá část Blender: Game Engine, část druhá Rozíříme hru o více úrovní a v třetím díle Blender: Game Engine, část třetí se rozhýbe kamera tzv. trasování.
O generování rostlin pomocí L-systemu ji bylo něco publikováno. Pavel Pokorný se k tomuto tématu vrací a vytváří návod typu snadno a rychle. Více Stromy v Blenderu snadno a rychle (autor: Pavel Pokorný).
Novinky ze světa Blenderu popíí co najdete ve verzích Blender Creator 2.20 a 2.23.
Jednou z forem jak pracovat s materiály ale i jinými objekty, které jste ji dříve vytvořili, je jejich importování. K tomu slouí příkaz Append. O tom, jak jej pouívat se dovíte v Importování knihoven do Blenderu.
Uitečnými tipy se zabývá článek Pár tipů pro Blender. Najdete v něm informaci o pouívání více kamer ve scéně, pouívání lokálního pohledu, skrývání vrcholů v editačním reimu apod.
Jak urychlit rendrování náhledů připravovaných scén vám prozradí Tipy pro Blender - renderování
Mnozí se potýkáme s importem a exportem naich výtvorů do dalích software. Mohou to být jak modelovací programy, tak externí renderery. O tom čím Blender disponuje se dovíte v článku Jaké jsou monosti exportu z Blenderu?.
Jak je vidět komunita Blenderu je velice
činorodá. Dokazuje to animovaný film Horus japonského
Blenderisty Shigeo Maeda.
Objevila se také nová verze Fiber Generatoru s mnoha vylepeními - funguje v
Blender Publisheru, zlepeno ovládání a GUI, zrychleny výpočty...
Posledním přírůstkem je nový texturový plug-in SUNSky, který
upravuje pozadí ve World.
Vechny potřebné informace se dočtete v První film vytvořený
v Blenderu a dalí zajímavosti.
S uvolněním zdrojových kódů Blenderu se začínají objevovat jeho klony. Jedním z téměř hotových je FunBlender. Více o něm je napsáno v FunBlender - uvolnění kódu Blenderu přináí své první plody.
MakeHuman pro Blender a dalí zajímavosti popisuje několik zajímavostí ze světa Blenderu. Například projekt MakeHuman, co má být modelování humanoidní postavy. Projekt je zatím ve stádiu vývoje, ale jsou k dispozici informace. Najdete zde také odkaz na generátor gotických kleneb, skript na automatizaci chůze a dalí.
Blender 2.26 je na světě. P. černohous shrnul novinky do pěkného článku. Vyzdvihl stabilitu nového Blenderu, ale v porovnání s klonem FunBlender je chudí o některé funkce.
Popis co najdete za novinky v Blender 2.27 se dočtete v Dvě nové verze Blenderu ke staení. Popis co umí vývojový klon Tuhoopu je ve stejném příspěvku. Jiný popis Blenderu 2.27 je k mání server 3D grafika.
Pěkný popis a rozbor novinek v Blenderu 2.28 v českém jazyce najdete v Blender 2.28 - konečně oficiální release.
Zkoueli jste někdy kompilovat aktuální vývojovou verzi Blenderu? Něco vám tam nelo nebo jste s něčím měli problémy. Článek Blender: kompilace ze zdrojových kódů vám pomůe odstranit některé nesnáze. Na své si přijdou zejména uivatelé Linuxu, pro které je tento článek předevím určen.
Popis novinek Blenderu 2.3 je k mání také v příspěvku Blender 2.30 - revoluční verze Blenderu ke staení. Krom toho je zde i osobní názor p. Černohouse na novou verzi.
Co je nového v poslední verzi 2.35 se dočtete v článku Nová verze Blenderu: 2.35(a). Příspěvek popisuje změny v editaci, outliner, atd.
Před časem jsem zapomněl uvést nový občasník ze světa Blenderu, který je k
dispozici na Grafice. Jmenuje se Blender Journal a dočkal se ji několika
pokračování:
Blender Journal 1 (v něm se zmiňuje o galeriích na serveru Elysiun.com se zajímavými ukázkami, a také o
festivalu textur,které jsou k dispozici na photos.blender3d.ch/).
Blender Journal
2, ve kterém se dovíte o výsledcích soutěe Suzanne Award a také od dalích
soutěích v pracích vytvořených v Blenderu.
V novém Blender Journalu č.
3 uvidíte několik ukázek prací v Blenderu. Navíc se dovíte co bude v
Blenderu nového s výhledem několika týdnů.
Blender Jounal
č.4 seznamuje s dalími "výtvory" uivatelů Blenderu. Informuje o nových
verzích 2.31 a 2.31a. Také upozorňuje na zajímavé tutoriály, tentokráte s
tématem UV mapování, zaoblování hran a modely postav.
Před koncem roku 2003 se objevil Blender Jorunal
5 s pravidelnými rubrikami obrázků a animací. V sekci novinek upozorňuje
jak na raytracing v Blenderu, dále na japonskou knihu o Blenderu, české
tutoriály o GameBlenderu a integraci Nurbany.
V novém roce vyel Blender Journal
1/2004, v sekci novinky upozorňuje na CADBlender.
Dalí letoní díl Blender Journal
2/2004 ukazuje něco málo z české tvorby. Nadete také odkaz na novou
galerii, informaci os stavu manuálu k verzi 2.3 (viz také nae novinky) a
novinky z vývojové verze Blenderu - třeba o raytracingu.