Všem čtenářům tohoto webu přeji do nového roku kreativní mysl, poslušnou
počítačovou myš, klidnou ruku a za každých okolností fungující počítač
:))
Těsně před Štědrým dnem se objevil Blender 2.36, který si můžete
stáhnout.
V této verzi se mnoho novinek nenachází, ale jsou zejména opravovány chyby.
Mezi novinky můžeme zařadit přidání vyšší kontroly nad genrováním a
aplikací textur. Dále to je vytváření barevné mapy normál, které se hodí
například k tvorbě realistických reliéfů.
Úplný popis novinek v angličtině.
magazín 3Dzine otevřel na internetu novou sekci nazvanou 3DzineTV. Zde budou vysílány zprávy, dokumenty a události z oblasti CG. Jako premiérový počin bude 11 hodinový záznam z Blender Conference 2004.
PO vzoru jiných států, také argentinci uspořádali svoji konferenci o Blenderu. Setkání se konalo na půdě univerzity v Buenos Aires.
Verze Blenderu 2.35 se ještě v našich počítačích neohřála a už si budeme brousit zuby na 2.36. Vývojáři se rozhodli více věnovat opravám chyb než doplňvat novou funkcionalitu. Novou verzi Blenderu 2.36 můžeme očekávat v průběhu příštího týdne, taže to bude takový malý Mihulášský dárek.
Bohužel se objevilo mnoho chyb v Blenderu 2.35 a tak urychlene vznikla verze 2.3a, která záplatuje nejzávažnější chyby. Jejich úplný popis najdete na Update release 2.25a. Stahovat můžete na obvyklých místech, např na Blender Download.
Nová verze Blender 2.35 je již na světě. Stahovat ji můžete např.
zde.
A novinky:
Projekt MakeHuman se dočkal druhé verze, která je ve stádiu pre-alfa
testování. Na tomto testování se také můžete podílet. (Stáhnout pre-alfa verzi)
MakeHuman slouží ke snadnému a ryhlému vytváření realistckých postav.
Zatím tato počáteční verze má velmi omezenou funkcinalitu (nové prostředí,
Win instalátor, ...), protože celý projekt je zcela přepsán od nuly. Další
funkcionalita z verze 1 bude přidávána postupně (plán).
Více informací o projektu.
Dr.Queue - prostředek pro distribuované (síťové) renderování je zařazen
mezi projekty Blenderu. Nyní se pracuje na lepší integraci s Blenderem a na
Windowsovém portu. Informace také najdete na uživatelských listech
(drqueue-user,drqueue-dev)
a stránkách Dr.Queue
projektu.
Krom toho se hledají programátoři na tvorbu Win portace.
Pokud se Vám nepodařilo navštívit Blender Conference 2004 v Amsterodamu, tak máte možnost se podívat na záznam z jejího průběhu. Více než 11 pásek bylo digitalizováno a sestříháno do finální podoby, kterou si můžete stáhnout na následující adrese: http://www.blender3d.org/cms/Blender_Conference_Videos.481.0.html.
O víkendu 22 - 24.10.2004 v Amsterodamu proběhla Blender Conference. Na stránkách www.blender.orgNajdete odkazy na videa z prezentaci.
Mezi příznivci Blenderu se dlouho diskutovalo o uspořádání setkání
příznivců Blenderu. Zatím se bude konat 6.11. v aule Akedemie výtvarných
umění v Praze. Podrobnosti o programu jsou na webu konference.
Přednášky budou nejen z oblasti modelování a animace, ale také o tvorbě her
v Blenderu.
Sledujte stránky o konferenci, kde bude upřesněno datum konání.
Python: Byl založen nový projekt nazvaný Python Blender
Scripts. Cílem projektu je dát k dispozici uživatelům sadu
výkonných skriptů přibalených k Blenderu. Stránky
projektu jsou otevřeny všem vývojářům skriptů. Vývojáři mohou využívat
i specializoavaná fóra bf-scripts-cvs
a bf-scripts-dev.
Byl také vyčištěn zdrojový kód Blender Python API.
Čištění kódu: Byl velice razantěn vyčištěn kód EditMesh.
kromě vyčištění byly přidány dva nové režimy výběru - hran a ploch.
Také SCons dostál změn.
Úplný výčet najdete v článku Development
digest #4, September 2004 a jeho odkazech.
Objevila se další verze distribované rendrovací fronty DrQueue, které pracuje i s Blenderem. Verze je zatím v unixových verzích k dispozici na stránkách projektu. I když verze je zatím RC (release candidate), autor prosí o zapojení co nejširšího okruhu uživatelů do testování.
S uživatelskými konferencemi se roztrhl pytel. Další se koná hned u našich severních sousedů v Polsku. 23 a 24 října se polští příznivci sejdou poblíž Lodže. Více informací na oficiální stránce. Polské setkání se koná ve stejném termínu jako Blender Conference.
Francouzký Pixel Mazanine v říjnovém čísle otiskl několik příspěvků o pokročilých technikách ve skriptování pomocí Pythonu. (více v článku "au coeur de blender" in Pixel Mag, October 2004). Také časopis MacWorld zařadil Blender mezi 60 programů které "musíte mít". (více v MacWorld Magazine lists Blender as "Must-Have").
Na serveru Blender.org se objevil předběžný program Blender Conference 2004.
Brazilský server 3DZine vydal výukové CD BlenderZine 1 - Introduction to Blender 3D. Na CD je kompletní postup vytváření scény od modelování, přes nastavování světel, doplňování textur, animaci, ... CD obsahuje oklo 3 hodin videoukázek s portugalským komentářem. Více info na 3DZine.com.br a na stránkách o BlenderZine CD.
Na serveru Blender3d.cz se objevilo několik velice zajímavých videí s tutoriály. Např. práce s LSCM texturováním, modelování disku kola, extrude podél normály, Taper, Absolute vertex key a pod.
Pravidelný výtah novinek ve vývoji najdete v Developer digest #3. Na co se můžeme ve verzi 2.35 těšit. Např. zlepšení dokumentace v GameEngine, přidání modulu pro práci se zvukem, zlepšení Python API funkcí a pod. Je přidána funkce autoselect, která pomáhá při práci s velkými scénami, zvýšil se RVK z 31 na 63. Testují se některé varianty pro globální undo. Novinku je také fukce Curve Taper (vytváření špičatých objektů po křivce listy, meče a pod.) Dále se pracuje na čištění kódu, odstraňování chyb, zrachlení chodu aplikace, lepší implementace Ambient Oclusion, ...
Podle informací serveru Blender.org je v sekci dokumentace referenční příručka GameEngine verze 2.34. Také je tam příručka pro Tuhopuu2 - vývojový klon Blenderu.
Od 1. září začala registrace na Blender konferenci v Amsterodamu. Pokud
se chcete přihlásit využijte on-line
formulář. Při registraci do 12. října zaplatíte za 3 dny 60 Euro a za
jeden den 30 Euro. Po tomto datu to bude 75 Euro za tří dny.
Na konferenci je již připraveno okolo 20 přednášek z různých oblastí.
Podrobnější
informace.
Zároveň byl vyhlášen další ročník Art Festival a Suzanne Award 2004. Dle
propozic
můžete zasílat svoje výtvory v Blenderu do soutěže.
Po vzoru holaďanů se australáci rozhodli uspořádat konferenci. 23 a 24 října se sejdou v Sydney. Podrobnosti na Blender Conference in Australia.
Na serveru Blender.org se objevilo několik fotografií z výstavy Siggraph a krátká zpráva z jejího průběhu a dělní okolo Blenderu. Například první přednášku o Blenderu navštívili dva členové výboru Siggraphu a diskutovali s pořadateli semináře o působení v příštím roce, možnostech rozšíření a pod. Více se dovíte v Blender invades Siggraph
Pod 2,5 měsících vývoje je k dispozici další verze Blenderu, tentokrát 2.34. Stahovat ji můžete ze známých míst. Mezi novinkami je UV unwraping s LSCM (Least squares conformal map), zlepšená integrace Yafrae, zlepšení interakce particle s dalšími objekty, zlepšení subsurf, možnost vytváření exe souborů v GameEngine, ramp stínování, zlepšení a rozšíření rendrovacích funkcí, úprava pluginů v Seqenceru, zlepšený výběr barev (z palety), ... Podrobnosti v popisu.
Je vydán nový Yafray render, který je nutný pro verzi Blender 2.34. Stahujte Yafray 0.0.7
Na serveru Blender.org je finální program setkání příznivců a zájemců o Blender. Podrobnější program najdete zde.
Současná vývojoví verze je zmrazena pro další vývoj - přidávání nových vlastnosti. Momentálně se opravují nalezené chyby. Přeloženou B-con 4 verzi najdete také na Blender3d.cz
K příležitosti Siggraphu, byla vytvořena videosekvence z prací v Blenderu. Podle reakcí na Blender3d.cz jsou tam ukázky i našich autorů. Demoreel [40 MB]
Tentokrát se ve zprávě o novém vývoji zaměřípe na verzi 2.34 na které se
intenzivně pracuje. Na co se tedy můžeme těšit:
LSCM Unwraper nový wrapper je již ve vývojovém stromu
Blenderu. Přidává metody SuperLU a OpenNL.
Python API a skripty W. P. Germano vytořil mnoho příkladů
reprezentujících možnosti a novou funkcionalitu BPy API a ovládání Blenderu
pomocí skriptů. Další vývojáři zlepšili např. funkci getMaterials a modul
práse s obrázky.
UI v grafickém rozhraní jsou opravovány zejména chyby.Dále
jsou implementovány něktré funkce z Eweringova Instinktive Blenderu.
Game Engine v této oblasti je zlepšena dokumentace a
přidány nové funkce jako mapování stínů "shadow mapping" a vícenásobné
textury, podpora Orto kamery. Také je nově zkompilovaný Blenderplayer.
Yafray dlouhou dobu se hovořilo o integraci Yaftaye do
Blenderu, která je zase o kousek dál. Zejména je zlepšena konverze do XML
souboru, implementovány nové funkce (raytradced depth of filed), ...
Další zlepšení k nim můžeme přiřadit nový výběr barvy z
palety, nový Ramp shader, další možnosti míchání textubarvy z palety, nový
Ramp shader, další možnosti míchání textur, ... Statické partikly bude
možné použít na deformovanou síť (subsurf), aby bylo možné vytvořit vlasy a
srst.
Nová verze Blenderu se může očekávat začátkem srpna.
Minulý týden byl spuštěn nový web
www.blender3d.cz, který se zabývá Blenderem. Kromě všech tutoriálů,
které byly publikovány na Grafice.cz, potažmo 3Dscene.cz, je zde galerie
výtvorů vytvořených v Blenderu a také diskusní fóra. Sledovat stránky bude
jistě přínksné, podobně jako pravidelné sledování diskuse na Diginefu.
O webu se již v komunitě českého blenderu hovořilo dejší dobu, ale až nyní
ho spustil Pavel Černohous.
Na výše zmíněném serveru Blender3d.cz se objevila anonce na jednodenní kurz Blenderu, který povede Jiří Hnídek, zkušený uživatel a vývojář Blenderu. Kurz je naplánován na 6.8.2004 na Technické univerzitě v Liberci. Podrobnější inofrmace (ceny, mapku, ...) o kurzech na stránkách Jiřího Hnídka
Ti z zvás, kteří budou mít to štěstí a zavítají na prestižní konferenco o počítačové grafice Siggraph. Jsou naplánovány tři setkání ve dnech 8.8 a 9.8. První pořádané v neděli 8.8 bude setkání Blender komunity. Dvě pondělní akce budou zaměřeny na krátký kurz Blenderu a ukázek projektů vytvořených v Blenderu. Více informací na www.blender.org
Tento poněkud vzletný název má ale pravdivý podklad. Blender byl použit k tvorbě "animaticsu" - filmu, vytvořeného z obrazového scénáře v předprodukčních přípravách. Anthony Zierhut použil Blender při návrhu některých efektů, které vyly později propracovány dalšímy animačními nástroji. Ukázky a více informací jak se vytváří animaticsy najdete na www.blender.org.
Jak již bylo oznámeno, i letos se bude konat Blender conference 2004.
Blender Foundation schválila organizační plán konference. Termín je 22 - 24
října a místo konánní je opět Amsterdam.
Organizační výbor vyzývá uživatele k zaslání návrhů na příspevky,
prezentace a kurzy/workshopy. Podrobnosti jsou nawww.blender.org.
Byla doplněna stránka o historii kódu Blenderu. Během prvního půlroku je přidáno více jak 28k řádků kódu, nová funkcionalita, v krátké době se očekává verze 2.34, více informací
Další Blender konference je naplánována na víkend 22 - 24. října. Místem konání bude opět De Waag v Amsterodamu. Do 12. července je možné zaslat požadavky a návrhy ohledně konference. Více na www.blender.org
Po delší době se obnovila tradice zveřejňování "deni" kolem vývoje
Blenderu. Ve zprávě najdete přehled toho nejdůležítějšího, tak abyste
nemuseli prohledávat různá diskunsní fóra.
Tak tedy stručně, protože podrobnosti najdete v originálním příspěvku.
Objevilo se několik daších exportních filtrů nebo doplněných od další funkce čí import. Takže výběr: Maya OBJ v0.8, 3DS MAx V0.71, BVH import V0.4, X3D V0.15.
Krátký rozhovor s jedním z vývojářů Blenderu s přezdívkou Aline-xmp najdete na serveru Blender.org.
Italové rozjeli projekt GNOS (Graphics Network Open Source) ve kterém chce shromažďovat profesionály z oblasti animace, kteří používají nebo také vyvíjejí 3D Open Source produkty. Projekt má být krom joného i platformou pro výměnu zkušenéstí. Více na stránkách projektu a na Blender.org. (Pozn. aspoň tak jsem to pochopil z popisu.)
Pokud chcete snadno a rychle vytvářet dialogové panely pro vaše skripty
v Blenderu, může vám pomoci aplikace Python GUI Designer. Tento Open Source
program vytvořil PriSting.
Program najdete na adrese oregonstate.edu/~dennisa/Blender/BPG/.
Diskuse k produktu najdete na Elysiu.
Na serveru Blenderman Se objevilo další vadání jejich PDF magazínu. Ze zajímavostí vybírám rozhovor s Tonem Rossendaalem, návod na tvorbu řetězu na kolo, první díl tvorby procedurální textury lidské kůže, volumetrická voda a simulace efektu elektronkového mikroskopu. Pro uživatele Applů může být zajímavý článek o distribuovaném rendrování.
V první černový víkend proběhlo setkání španělské komunity kolem Blenderu. Na setkání byl také vývojář Yafray. Více info na Blender.org
Zajisté jste si všimli krátkého výpadku v aktualizaci krátkých zpráv, který byl způsoben mojí delší dovolenou. Děkuji za pochopení. Nyní je vše doplněno :)
V čísle 39 časipisu Linux User & Developer je třístránkový článek o Blenderu nazvaný "Open designs". V článku je také rozhovor s Tonem Roosendaalem.
Blender Foundation vyzývá všechny uživatele Blenderu a ostatních "free" softwarů, aby volili takové zástupce EP, kteří budou bojovat za "softwarovou" svobodu. Dotazujte se kandidátů do EP, jak se budou rozhodovat v oblasti "adaptace" amerického stylu patentování software. Tímto způsobem máme možnost omezit nesmyslné patentování sw postupů a jejich restriktivní vymáhání, které omezuje volnou tvorbu software. Zpráva FFII o pozadí rozhodování EP a EU o SW patentech (v EN).
Uprostřed května 2004 došla do Blender Foundation druhá opravená verze Blender Manuálu. Od nynějška je dodávána druhá edice všem, kdo si objednali manuál po rozhodnutí co s chybnně vytištěným manuálem. První vydání bude rozdánk na vzdělávací účely.
Protože se objevilo hodně chyb v Blenderu, byla vydána opravná verze Blender 2.33a. Seznam oprav je k dspozici na stránkách Blenderu, přičemž mezi dvě nejvýraznější chyby patřil vadný instalátor a padání na zpracování zvuku. Také nefungovala čeština, na které Blender padal. V opravené verzi je vše ok. Stahovat můžete tady: Blender 2.33a.
Romke Schievink vytvořil ve firmě SENNA Multimedia výukové DVD jak fungují vodní a větrné mlýny. V dvojjazyčném prostředí (holandsky a německy). Animace, které vysvětlují principy mlýnů, byly vytvořeny v Blenderu. A v této společnosti používají Blnder i v dalších projektech. A ještě odkaz: http://www.senna.nu.
Tento odkazhttp://www.bitbucket.ca/~acheater/blender/ vede na exportní skript. který umožňuje ukládání dat ve formátu X3D založeném na XML standardu. Skript korektně přenáší geomtrii, texturu, automatické vyhlazování, UV mapování textur a je schopen se sám instalovat do menu Blenderu.
Nová verze Blenderu je venku. Největší novinkou této verze je dlouho
očekávaný návrat GameEngine. Jsou také k dispozici další novinky a
zlepšení: podpora Paython 2.3, zlepšené UV editování, nové editační
nástroje pro úpravu Meshe, zlepšený editor procedurálních textur, nové
druhy světla, ... Více podrobností
o novinkách. Ke stánkutí je na standardních místech.
Na adrese Blendermag najdete aktuální číslo tohoto časopisu. Lze ho stáhnout v pdf formátu. Najdete v něm plno návodů a zajímavostí v angličtině. Na stránkách také najdete starší návody, databanku 3D modelů, ...
Ti z vás, kteří si neobjednali tištěnou verzi manuálu si ji mohou
stáhnout z webu. V sekci Documentation
Najdete několik odkazů na dokumentaci 2.0, 2.28 a 2.3. Je k dispozici v pdf
nebo html ve stáhnutelné podobě (macek :) má 32 MB). Dokumentace není tak
pěkná jako bude v tištěné podobě a některé obrázky v pdf vylézají ze
stránky - chtělo by to trošku přelomit :((
Jenom jsem ho prolítl, ale vypadá dobře - 566 stran, huh. Je tam plno věcí
ze starého 2.0 manuálu.
Připojuji se k protestu proti zavádění softwarových patentů v Evorpě,
zejména na triviální postupy. Nedělejme z Evropy Ameriku.
Protestujeme proti softwarovým patentům v Evropě.
Rada ministrů se snaží legalizovat softwarové patenty v EU. Pro vývojáře,
investory a v neposlední řadě i pro uživatele by to znamenalo vstup na
patentové minové pole. Vzhledem k řadě patentů na triviální postupy by se
ze softwarových inovací stalo v EU nebezpečné dobrodružství.
Pod tlakem mocných lobistů a patentových právních zástupců prosazuje
Evropská
komise pro vnitřní trh a Rada ministrů EU možnost neomezeného
patentování softwaru. Tím ignorují demokraticky schválené rozhodnutí
(článek) Evropského paralamentu ze dne 24. září 2003, které mělo podporu
více než 300 000 občanů, 2 000
000 malých a středních firem a mnoha ekonomů
a vědců.
Přečtěte si podrobnější informace v češtině.
Připojte se k demonstaci v ulicích Bruselu dne 14. dubna 2004.
Připojte se k online protestu změnou vaší domovské stránky od 5. do 15.
dubna.
Převzato z
ABCLinuxu, kde se dovíte více informací.
Přechod na nový publikační systém přináší své ovoce. Objevují se další a další stránky, jako např.:
Parafrází na legendární sci-fi schceme upozornit na "návrat" Game Engine
do příští verze Blenderu 2.33. Bude plně kopmpatibilní s engine Publisheru
2.25. Nová verze Blenderu se oběví v krátké době.
Více informací...
Už bylo rozesláno více jak 1500 výtisků Blender Guide všem kdo si jeje
objednali. Mnohým po počátečním nadšení začala vadit nízká kvalita tisku. O
tomto problému Ton věděl již v okamžiku, kdy došla zásilka knih. Nejprve se
pokoušel najít řešení s tiskárnou, ale nakonec se Ton rozhodl neprodlužovat
čekání uživatelů Blenderu a knihy odeslat.
Pod dalších rozhovorech s tiskárnou se dohodli na objednání druhého vydání
se slevou. Dále, během několika týdnů bude k dispozici nové vydání Blender
Guide v požadované kvalitě. Zbytek "vadných" 1500 výtisků bude rozdán na
vzdělávací účely do škol a vzdělávacím organizacím.
Potěšující zpráva je také, že brzo se objeví přepis dokumentace vč. obrázků
na webu.
Kompletní zpráva
Byla založena OpenGL databáze ve které by se měla řešit kompatibilata a problémy s OGL grafikou. Více... a Blender OpenGL database.
Po čtvrtroční pauze se opět Blender objevil v časopise Chip. V dubnovém vydání 4/2004 je Blender 2.32 a také nový Terragen 0.9.19. Blender je dokonce vyobrazný na obálce, takže ihned upoutá.
Objevil jsem na Elysiu Foru par stranek ohledně importních a exportních filtrů, snad se budeou někomu hodit. Například je zde funkční 3DS (ne Max) import/export, který funguje s Pythonem 2.2.3. Novější Python 2.3 nějak "nerozdejchal". Takže odkazy: Pluginy - importy a exporty (3DS, OBJ, ...) a další stránka s mnoha pluginy Pluginy - export/import, textury, meshe,....
O víkendu 5 - 6. 3 se v Brně konala konference Game Developer Session 2004, zaměřená na vývoj her. Byl jsem pořadatelem konference požádán, abych účastníky seznámil s Blenderem. Přednáška byla pojata spíše jako obecné představení produktu s ukázkami. (Pravděpodobně bude videozáznam přednášky možné stáhnout z mých stránek). Více info o konferenci.
V pátek 5.3. se objevila inofrmace, že manuál Blender 2.3 je v tisku.
Okolo 12.3 by měl bý vytištěn, potom skompletován s CD a okolo 22.3 by měly
odcházet první manuály těm, kteří si je objednali a zaplatili.
Pro zajímavost, má 784 stan, je tlustý 40 mm a váží okolo 1.3 kg.
CCa za dva měsíce by se měl objevit nový GameKit.
Tento lougin pro simulování přiléhovosti látek, který byl vyvinutý pro Softimage, je přepsán pro používání s Blenderem. Nová verze pluginu pracuje s verzemi 2.28 a výše a je k dispozici kromě Irixu, Linuxu i pro Windows. Plugin můžete použít pro animaci látek jako jsou vlajky, závěsy, ... Oproti originálnímu pluginu má verze pro Blender jistá omezení - látka musí být poloygonální síť, nelze uložit výsledek simulace, simulace se počítá, není v teal-time.
Pro mnohé to není novinka, ale je moýžné si stáhnout aktuální (tedy i zozpracovanou) dokumentaci k programu - manuál. Dokumentace je jak v HTML formátu, tak v PDF a má objem okolo 30 MB.
Vyšla nová verze Blenderu 2.32. Stáhnout ji lze na Blender3d.com. Na stejné
stránce je i Yafray render,
který je implementován.
Jaké jsou novinky:
Z oblasti rendrování to je ray-trycing (přes zmiňovaný Yafray), nový typ
světel (area), práce s měkkými stíny, zlepšení práce s bump mapováním,
gausovský filtr.
V práci s materiály a modely můžeme použít displacement mapování, které je
schopno deformovat objekt. K dispozici je také nové procedurální dělení
sítě.
Podpora Yafray jako externího rendrovacího produktu, GI rendrování,
photonmaping.
K dalším zlepšením v oblasti modelování jsou - sražené hrany, Python menu
pro import a export, zvýšení rychlosti armatur, ... A samozřejmě odstranění
chyb.
Podrobnější popis najdete v článku Blender
2.32 release.
Také p. Černohous napsal informace v čestině. Více na
Grafice.
Úplný popis v angličtině je tady,
takže jenom stručně.
Na serveru České hry se objevil tutoriál k GameBlenderu. Úvodní část popisuje k čemu je GameBlender dobrý. V článku najdete odkazy na další části.
Přiznivci Blenderu na Irixu (SGI unix) si mohou pravidelně stahovat noční buildy na serveru Irix Central.
Na serveru 3D Grafika.cz se
objevují výtvory uživatelů ruzných modelovacích sw, mezi kterými nechybí i
Blender. Jan
Kurka vytvořil několik velice zajímavých prací, které můžete
shlédnout na uvedeném odkazu. Autorem zobrazeného obrázku veterána je Jan
Kurka.
Italští uživatelé začali vyvíjet nadstavbu BlenderCAD. Cílem je vytvořit nástroj pro tvorbu technické dkoumentace a výkresů v Blenderu. Zatím je k dispozici prealfa verze v pythonu. Více informací najdete na stránce BlenderCAD fóra. Uvidíme jak bude vývoj pokračovt.
Poslední inforamce z Blender.org je, že manuál ještě není vytištěn, to je ta horší zpráva. Ta lepší je, že se do něj podařilo dostat informace o verzi 2.31a a právě vznikající 2.32. Takže ten kdo si objednal manuál, jej dostane k dispozici celkem aktuální. Podle Manual metru se objednáno a zaplaceno přes 930 manuálů, což je pro jeho tvůrce velice potěšující zpráva.
Pěkný úpřehled všecho co se událo kolem Blenderu v reoce 2003 najdete na And that was 2003!. Je to v angličtině :(.
Všem příznivcům Blenderu a počítačové grafiky, jakož i všem dobrým lidem přeji překrásné prožití Vánoc u stromečku s kupou dárků a lásky. Do nového roku vám přeji mnoho nápadů, překrásné práce s Blenderem. Mnoho úspěchů, zdraví, štěstí a lásky pocelý nový rok.
Server Nicodigital uspořídal setkání uživatelů Blenderu v Barceloně mezi 5 a 6.12.03. Více na stránkých Blender.org.
Dr.Queue nyní podporuje Blender pro vytváření distribuaovaného rendrování. Více na www.drqueue.org.
Rozhovor s landis Fieldsem byl uveřejněn v prosincovém čísle časopisu 3D World Magazine.
Ať se to zdá neuvěřitelné, existuje preview verze Bledenderu s implementovaným raytracerem. Více informací kte tuto vývojovou veri stáhnout a jak ji použít najdete v příspěvku Blender Raytracer Preview
Tatsuya oznámil přepsání Python skriptů Topix Cloth a FLock pro Blender 2.3. Topix Cloth je jednoduchá a rychlá simulace oblečení (látky). Tento plugin byl původně vyvíje pro Softimage ale byl dán k dispozici jako Open source. Tatsuya jej potom přepsal Pro blender 2.1 a nyní pro verzi 2.3. Flocking je známá technika pro simulaci skupinového chování. Jeden z mnoha algoritmů Flockingu je implementován v tomto skriptu. Více ve zprávě Topix Cloth and Flock Python plug-ins for Blender 2.3.
Jiří Hnídek se účasnil jako jeden z vývojářů Blender Conference. Na Grafice.cz najdete jeho reportáž z konference. Píše o plánované implenetace Yafray raytraceru, implementaci OGL 2 a GL shaderů, modulární struktuře.
Autor Nurbany, free 3D nurbs modeláře se rozhodl že nechá svoje dílko implementovat do Blenderu. Více informací najdete v Nurbana code donated to Blender. Kdy bude kód Nurbany implementován do Blenderu se neví, ale někteří vývojáři už na tom pracují.
Tatsuya Nakamura, Hiroshi Saito a Shin'ichi Tasaki napsali knihu Blender Advanced Guide. V článku se dovíte více vč. ukázky z knihy.
Ani se neohřála zpráva o Blenderu 2.31 a už je tu 2.31a, který opravuje
zatím známé chyby této verze. Stahovat ji můžete na stránkách Blender. org
download. Úplný seznam oprav je k dispozici na odkazu release 2.31
changelog.
Například jsou zde opravy ve 3D okně - pohled kamery,panel transform, MKey pro
přesun a jinou vrstvu,..., IPO okně, renderingu, a pod. U MS Win se již správně
zobrazuje panel File Browse. Pro tvůrce manuálů je přidán malý dárek - při
snímání obrazeovek se zobrazí i patřičné menu (Ctrl+F3). Seznam také obsahuje
dlouhý výčet zlepšení, které byly ve verzi 2.31.
Na stránkách Blender.org se objevila další
verze Bledenreu s pořadovým číslem 2.31, která opravuje zejména chyby Preview
verze 2.30. Do konce roku by se měla objevit 2.31a s dalšími opravami.
Momentálně je 2.31 "frozen" pro další vývoj a opravují se chyby.
Stahovat můžete na stránkách Blender download
Vydání Blender Manualu 2.3 se blíží do finiše. Začínají předobjednávky na tuto cca 560 stránkovou knížku (paperback) s 16 stranami barevných příloh a také CD.
Objednat si ji můžete v e-shopu za 35 Euro. Prvních 250 knih bude podepsáno Tonem Roosendaalem. (U hromadných objednávek bude balena pouze jedna podepsaná kniha). K pokrytí nákladů na tisk je potřeba prodat 500 knih a k pokrytí všech nákladů se musí prodat 1000 kusů.
Kampaň se sníženou cenou končí na Silvestra 2003.
Podle Bookmeteru je zaplaceno již 260 ks knížek, tak asi podpis Tona nezískáte :(
Velice milá ukázka humoru namířeného do vlastních řad je na obrázku. Parafrází na
právě promítaný film Hledá se Nemo
Od listopadu 2003 se přesunula znalostní báze Blenderu na stránky serveru www.elysiun.com/. Najdete ji na adrese BlenderBase
Projekt Dynamica dospěl k finální verzi. O peojektu se můžete více dočíst na Dynamica. Dynamica je sada pluginů pro práci s částicovými systémy k simulování některých přírodních jevů - např. vítr,akcelerace, rychlost, ...
Stáhnout se dá odtud Dynamica Public
release.
Na stránkách Ter2Blend si můžete stáhnout aktuální verzi skriptu Ter2Blend. Pracuje s Pythonem 2.2.2 a Blenderem 2.28c. Mají v něm být obraveny veškeré chyby.
Na Blender.org se objevil obsáhleší materiál ohledně aktuální verze 2.30 a jeho dalším vývoji. Předpokládá se, že okolo vánoc bude k dispozici další verze 2.32, která ostraní většinu chyb aktuální verze a integruje vše co bylo plánováno do 2.3 a nestihlo se. Také je upozorňováno na nový manuál k 2.3, který bude mít okolo 600 stran a k dispozici by měl být na přelomu rou. Nyní se dokončují poslení úpravy na knize před tiskem. Doufejme, že se brzo objeví v Blender shopu.
Best Art Award - Stefano Selleri za práci Relativity.
Best Movie Award - @ndy za jeho vyjímečné dílo Mindfields
Best Coding Award - The Python Team (Willian, Michel, Guignot)
za jejich stabilizaci a kompletní přepsání Python API.
Special Achievement Award - Stefan Arents ji získal za obětavou práci pro Blender Foundation, zejména okolo webu, cvs, ...
Na stránkách blenderu se objevila první sada obrázků z Blender Conference, zatím z prvního dne. Také jsou k dispozici on-line obrázky z web kamery ve formátu QuickTime 6. Předpokládám, že první listopadový týden se objeví kopmexnější informace z konference.
Na stránce Suzanne Award nomination najdete i dvě jména z Čech. Jedním z nich je významný propagátor Blenderu u nás Petr Černohous (autor, mnoha návodů na grafice.cz) a to v sekci rendrovaných obrázků - z hry Ron Loo. Druhý je v sekci vývojářů Jiří Hnídek (také autor několika návodů na grafice.cz) za metabally.
Na serveru www.blender.org se objevil prelease nové verze Bledneru 2.3. Na přání mnoha uživatelu bylo přepracováno uživatelské rozhraní a dodána další funkcinoalita programu. Na stránce Blender 2.3 release notes se dovíte o všech novinkách.
Kromě již zmíněného přepracovaného grafického rozhraní je upraveno např.: změná funkcinalita funkce "Transform" (opsuvy vzhledem k osám, zadávání posuvů numerickou hodnotou), nová funkcinalita Mesh Subdivision, pravy a vylepšení Python API, Radiosity render, časová osa pro prácis se zvukem, nová funkce Blender Knife (funcí rodělujete síť podle nakreslené křivky, viz. Blender Knife Subdivide Tutorial), Mesh Undo, více možností zobrazení sítě.
Momentálně je server relativně přetížen, ale dotupný :).
Vypadá to že se vzhledem v práci na Blender 2.3 přeskočí 2.29. Zřejmě proto byl vydán další update tentokráte 2.28c. Najdete v něm zlepšenou editaci MetaBallů, rekurzivní mapování prostředí, zlepšení v radiosity rendrování a Python API.
Úplný seznam zlepšení najdete v článku Blender 2.28c update. Aktuální verze je ke stažení na Blender 2.28c nebo Blender Download
Na stránky Blenderu byly přidány zdrojové kódy Blenderu 1.46, zdrojový strom Blenderu 1.72 (vč. Irixu) a 2.03. Jsou přístupné další obrázky (screenshoty) z doby NeoGeo. V9ce na The Old Treasure Chest.
Začala diskuse jak by mělo vypdat nové uživatelské rozhraní pro Blender 2.3. Informace najdete v Blender 2.3 UI redesign. Podrobnější návrh pro diskuzi lze najít v příspěvku Blender 2.3 UI redesign document. Dokument zohledňuje několikaměsíční analýzu přání uživatelů vzhledem s současnému uživatelsému rozhraní s cílem zjednodušit práci a učení se ovládání Blenderu. V jednotlivých sekcích se dovíte jak by se měl změnit vzhled pracovního okna, ikon, nástrojových lišt, menu, ...
V článku Blender Games Explosure: Six impressive Blender games in-progress se dovíte o několika nových projektech her vyvinutých v Blenderu, které jsou více realitičtější než dosud. Navíc se tyto hry dají využít k výuce programování her v Game Blenderu.
O tom jak bude vypadat další vývoj Blenderu se dovíte v Blender Roadmap, který je předložen k diskuzi. Dovíte se například co bude nového v Blender 2.29, jako např: rekurzivní mapování prostředí, integrace uživatelského rozhraní pro Python, zlepšení MetaBall objektů, uprava Radiosity renderu a hodně očekávaná funkce zpět - Undo.
K volné diskusi je zpřístupněn směk kam by se měl vyvíjet Blender 2.3 a jeho následovníci. Uvažuje se o komletní rekonstrukci kódu, využívání XML standrdu pro ukládání dat, zlepšení komunikace s Yafray renderem, zlepšení funkcionality modelování a pod.
Na konci srpna a v průběhu září se konalo mnoho protestních akcí proti přijetí zákonů ochaňující softwarové patenty Evropským parlamentem. Přijetí těchto zákonů by omezilo volný vývoj software
Více informací.
V Amsterdamu se bude konat další Blender konference. Od pátku 31. října do 2. listopadu v konferenčním komplexu de Waag. První den je plánován festival videí a grafik vytvořených v Blenderu. Další dny budou různé prezentace, semináře, workshopy, ...
Jednodenní poplatek je 25 Eur a na celou akci 50 Eur plus výdaje na ubytování. Kapcita konferenčního komplexu je omezená cca na 100 až 125 lidí.
Více informací o Blender Conference 2003.
Blender Art Festival/Suzannne Awards 2003 - je soutěž prací vytvořených v Blenderu. Jsou dvě kategorie - animace a Art. Více informací o podmínkách soutěže najdete na stránce Blender Art Festival / Suzanne Awards 2003.
Cca před týdnem se objevil Blender 2.28a, který opravuje některé závažné chyby. Nejvíce oprave je v oblasti práce s Pythonem. Podrobný popis najdete na www.blender.org: Blender 2.28a update. Na stránkách downloadu naleznete patřičné programy pro Linux a Windows.
Pěkný popis a rozbor novinek v Blenderu 2.28 v českém jazyce najdete v Blender 2.28 - konečně oficiální release.
Na Blender.org se objevila nová verze vašeho oblíbeného programu Blender, tentokráte 2.28 :))
Novinky: nově koncipovaný "template" soubor obsahuje maetriály, textury, world objekty.... Jakmile vložíte do scény materiál, automatikcy se Světla přepnou na stínování. Změněn Tooltip, věci ohleně načítání, oprava chyb exportu VRML, ukládání s nezadaným jménem souboru, zlepšená instalační rutina pro MS Windows, podpora kolečkové myši v textovém editoru.
Nově zapracované audio, které dovoluje přehrávání ve 3D okně pro synchonizaci, spolupráce se Sequence editorem, editace audio souborů v seqence editoru,...
Nově přepracováno Python rozhrani, oprava mnoha chyb, rosšíření proměnnách, ..., nové Python moduly pro Aramtures, Effect, Metaball a World, dokumentace k API. Připravuje se vývojová práce na importech a exportech.
Ve 3D editaci se rozšířilo ovládání myší a klávesnicí, práce se skupinami, práce s rodičem a potomkem, objekty ve stínovaných hladinách, opravy chyb a mnoho dalšího.
V oblasti rendrování je nový render pro kreslené filmy, nová nastavení materiálů, světel, ...
Kompletní seznam najdete na Blender 2.28 released!.
Tento prelease ja určen zejména pro vývojáře Python skriptů, protože
implementuje zcela přepracovaní Python API. Jde v něm zejména o
odstranění
případných chyb Python API před uvedením Blender 2.28 do oběhu.
Python API bylo do dobře zpracováno do verze 2.23 a 2.25, ale v
pozdějších
verzích nebyly prováděny jakékoliv opravy. Prot se uvažuje se zpětnou
kompatibilitou s těmito verzemi. Na druhou stranublender210 API
nebude podporováno.
V nově vyvíjenem API ještě neco chybí z funkcionality 2.25 (NMesh,
stínování,
...), ale naopak jsou implementovány novinky jako, Armature, Curve,
Effect,
Metabal,...
Více informací najdete v First
Pre-release of Blender 2.28. Stáhutí Bledneru s novým API můžete zde.
Blender.org vydal krátý popis zdrojového kódu Blenderu. Jsou zde informace kde se nalézaá vývojový kód (CVS), jak jej kompilovat. Je zde popsáno jak vypadá kód, v jakých jazycích je vytvářen (C, C++, Python), jakým způsobem jej měnit a jak debuggovat (odhalování chyb). Poslední poznámka se týká zasílání oprav (patches). Tato informace je vhodná pro ty z vás, kteří chtějí pomoci s vývojem Blenderu. Více inormací najedete v článku An introduction to the Blender source.
Na CD časopisu CHIP 7/03 se objevil Blender 2.27 vč. jednoduchého návodu na ovládání. Ve spolupráci s Teragenerm a Poserem je připraven příklad jak využít modely pro vytvoření scény. Do dalšího čísla se připravuje recenze Blenderu
Seznam projektů, které vznikají pod střechou Blender Foundation najdete na stránce Seznam projektů. Jakým způsobem můžete přispět k jeho rozvoji se dovíte na Jak se zapojit.
Byla rozšířena gelerie demo programů (her) na Standalone
Gallery. . Zahrát si můžete jak on-line
(přes
příslušný plug-in) nebo v
off-line (stažením hry).
Uživatelé Mac si nyní mohou stáhnout poslední verzi Blenderu 2.27 pro OSX, která je vydána k příležitosti konference Apple WWDC.
V americkém vydavatelství NoStarch Press vyšla kniha o Blender Gamekitu ve druhém vydání. Cena je 34.95 USD.
Andy, 18 letý student z Berlína ve volném čase vytvořil animaci. jak postupoval a co vytvořil najdete v článku Mindfields. Přikládá i DivX animaci ke shlédnutí.
Na stránkách Blenderu se objevil odkaz na HTML manuál k verzi 2.0, tak jak jej můžete získat v BlenderBooku. Blender Manual 2.0. Takže ti, z vás, kteří nemají k dispozici BlenderBook můžete využít právě tento HTML manuál k dalšímu studiu, jak na "nezbedné" funkce. Na jeho studium se však musíte vybavit angličtinou. K dispozici jsou také demonstrační příklady, stejné jako jsou na CD dodávaném s BlenderBookem.
Alexander Ewering přopravil podporu editace zvuku v Belnderu. Nyní se kód zapracovává do verze 2.28, která se objeví v brzké době. Pokud má někdo chuť ostestovat jak editace pracuje, může siji stáhnout. Více informací na www.blender.org. Pozorně si přečtěte i diskuzi pod příspěvkem, najdete v ní odkazy na chybějící knihovny.
Podle zprávy na www.blender.org bude v následujícím Blenderu 2.28 k dispozici plné Python API.
NOVÉ!Tyto stránky se také nacházejí na serveru Blender.animace.com, kde se budou nadále rozšiřovat. Na tomto místě pak naleznete mirror.
Alexander Ewering přopravil podporu editace zvuku v Belnderu. Nyní se kód zapracovává do verze 2.28, která se objeví v brzké době. Pokud má někdo chuť ostestovat jak editace pracuje, může siji stáhnout. Více informací na www.blender.org. Pozorně si přečtěte i diskuzi pod příspěvkem, najdete v ní odkazy na chybějící knihovny.
Podle zprávy na www.blender.org bude v následujícím Blenderu 2.28 k dispozici plné Python API.
NOVÉ!Nový Blender 2.27 je možné stáhnout z webu
nebo v sekci download.
Novinky: podpora cizích jazyků v GUI, zlepšená práce s fonty (Freetype),
zlepšená práce s texty, přepracované menu uživatelských nastavení vč. dodání
dalších možností, Autoskining Armatures - potahování armatur "svaly", spojení
vrcholů v editačním rezimu pomocí ALT-M, shadowbuffer mohou mít libovolnou
velikost, hlávesové zkratky pro objekty se subsurf plochami, další možnosti v
menu pravého tlačítka myši, atd.
Win a Mac verze má nově možnost ukládání animací do QuickTime, zatím nefunguje ukládání verze kodeku QuickTime - nutno
pokaždí nastavit znovu.
Win verze má zelpšnou práci se schránkou v textovém okně.
Více info na www.blender.org.
Na Blender Foundation se objevila zpráva, že
se blíží další verze Blenderu, tentokráte 2.27. K dyspozici by měla být cca za
2 týdny.
Ohlášené novinky:
nová knihovna písem, podpora jazyků používající nelatinková písma, volba
"remove" u obrázků a souborů, lepší podpora cut/paste ve Windows, podpora
QickTime (Mac, Win), zlepšení renderování, autoskining pro Armature, ...
Máme se tedy na co těšit :))
V Blender Shopu se 8.4.2003 objevil již vyprodaný Blender Manual 2.0 ve formátu PDF za 12 USD. Více informací o tom jak jej získat najdete v Blender e-shop. Velikost dat je cca 10 MB.
Objevila se nová verze skriptu Fiber 1.3. Ke stažení je na Stáhnout Fiber13.zip.
Nový Blender 2.26 je na světě. Dlouho
očekávaná verze je uvolněna k užívání. Je zlepšeno mnoho funkcí, na druhou
stranu některé funkce z 2.25 v něm nejsou :(
Z novinek - podpora kolečka myši, podpora manipulace s IPO bezier křivkami v
aktivním okně, přidány možnosti výběru v okně. Přidány režimy Wire+Shaded nebo
Solid+Wire. V textovém okně práce s CTRL+něco pro funkce
kopiruj/vlož/ořízni/undo/redo. Rendrování v NTSC rozlišení (tuto volbu v našich
končinám asi moc nevyužijeme).
Nefunguje - plugin pro MacOS, Blender210 Python API, podpora fyziky v Game
engine, ...
Nový Blender je k dispozici pro větčinu podporovaných platforem - Win, Linux,
FreeBSD, Irix, Solaris a Mac OS X.
12. ledna uběhlo pět let o prvního uvedení Blenderu. Tento den se Blender poprvé objevil na webu společnosti Neogeo - původního vývojáře. Jednalo se o verzi pracující na stanicích SGI.
Těsně před Vánoci se v e-shopu objevil nový přírustek GameKit. Tato sada se
skládá z manuálu a CD s příklady.
Knížka začíná od základů Blenderu a práce ve 3D. Zpracování formou tutoriálů
vás povede od záklaů modelování, přes vytváření modelů, doplnění pohybu k
jednodušším hrám. Zkušení tvůrci her vysvětlí na příkladech jak animovat
postavy, jak vytváře Python skripty atd. Manuál v papírové obálce má téměř 300
stran nabitých informacemi.
Na CD najdete 10 her a také Blender 2.24 pro všechny dostupné platformy.
Cena GmaKitu je 34.95 USD a prodejný bude přibližně od února.
Více informací na www.blender.org.
Všem čtenářům těchto stránek, přeji do nového roku mnoho štěstí, úspěchů v
novém roce 2003.
Přeji také mnoho krásných chvil strávených s Blenderem :).
Merry Blending :))
V sekci Download najdete také odkazy na Blender Publisher 2.25
Jak bylo předem oznámeno, od 13. října byl otevřen nový web Blender.org, který se zabývá dalším vývojem. na tomto webu najdete vývojové verze, můžete se zapojit do vývoje a testování Blenderu. Jsou zde také diskusní skupiny ohleden dalšího vývoje Blenderu, jak by měl vypadat a pod.
Na těchto stránkách je možné si stáhnout poslední verzi Blender Publisheru 2.25 včetně osobního klíče. Informace o Blender Publisheru se objevily na serveru Grafika v článku Blender 2.25 Publisher. O pozadí přechodu k OpenSource pojednává další článek na tomto serveru s názvem Blender vstupuje do nové éry jako OpenSource.
Od 22. září je znovu otevřen Blender Shop. Bohužel aktuáních příruček Blender 2.0 zbývá velmi málo a pokud o ně máte zájem tak spěchejte s objednáním - zásoby jsou omezené :(.
Jenom připomínám, že v polovině října se v Amsterodamu koná Blender Conference. Více informací najdete na Blender Foundation. Najdete zde obrázky místa, kde se bude konference konat.
Podle informací zeveřejněných na Blender Foundation bude s BF a NaN podepsána smouva o uvolnění zdrojových kódů Blende a zaplaceny požadované peníze. Podpis smouvy proběhne 1. října. Od 5. října si budeou moci stánout členové nadace pre-relase Blenderu. Od 13. října bude spuštěn CVS server. O víkendu 11 - 13. října se bude v Amsterodamu konat Blender Conference. Součástí bude také slavnostní večer členů nadace. Konference bude mít tři sekce - obecnou, programátorskou a "uměleckou". na konferenci bude také oficiálně uvedena verze 2.26. Více informací na výše uvedeném odkazu.
Těmito slovy se dá velice stručně napsat o prohlášení Blender Foundation k dalšímu vývoji Blenderu. V prohlášení se dočtete o dalších korcích a časových výhledech. Na účtě nadace se nachází okolo 93k USD, což zaručuje jedí další fungování v dříve naznačených intencích. Podle webu se v brzké době začně pracivat na dalším vývoji, jelikož Blender Founundation má k dispozici zdrojové kódy. V krátké době se zprovozní web na adrese www.blender.nl, který dříve patřil NaN. Tento web se přeorganizuje na oficiání stránky Blenderu. Na současném web nadace se do budoucna nezmění. Vznikne nový web www.blender.org, kde najdete informace komunity shromažďující se kolem Blenderu. Přesunou se tam aktivity, které jsme byli zvyklí dříve vídat na původních stránkách Blenderu.
Když se podívánte na Blender Foundation uvidíte v levé části teploměr. Aktuální "teplota" je něco pod 90K. Jak je vidět našlo se hodně přízniců Blederu, kteří jej chtějí podoprovat v dalším vývoji. Doufejme, že se mu bude dařit dobře.
Brouzdáním po našich ftp serverech jsem objevil další možnost jak si stáhnout Blender. Více v sekci Download
Na stránkách Blender Foundation je
vidět jak se plní účet nadace. V současné době je více než polovina požadované
částky na účtu nadace. Dále je nasmlouvaná další čtvrtina z celkové částky. K uvolnění zdrojových kódů Blenderu NaN Holding požaduje
100 000 euro.
Ti kdo se stali sponzory mají k dispozici pro ostatní uzavřenou oblast, kde
najdou zatím poslední verzi Blender Creatoru 2.25 a Blender Publisheru 2.25
plus další bonusy.
Více o tom jak se stát sponzorem, jaké to přináší výhosy a další informace z
nadace najdete na výše uvedených web stranách.
Za poplatek 50 Euro (USD) se můžete stát členy Blender Foundation. Jak jsem se díval na seznam členů, našel jsem menzi nimi několik čechů a slováků. Podpořte další vývoj Blenderu a staňte se členy nadace :))
Tvůrce Blenderu Ton Roosendaal založil nadaci Blender Foundation, která je
vlastníkem domény www.blender3d.com.
Takládací text a stanovy nadace z 25. 6. 2002 najdete na stránkách nadace. Cílem nadace je získat
Blender do svého vlastnictví nebo získat neexkluzivní licenci a pokračovat
v dalším vývoji.
V dalších dokumentech na strákách nadace se uvažuje o zavedení členského
příspěvku (cca 50 Euro za rok), přičemž členové budou mít betplatný přístup k nejnovějším
verzím, podpoře, atrd. Blender Creator 2.23 má být veřejně přístupný všem, jak
to bylo doposud. Zvažuje se také použití Open Source licence nebo její
modifikace pro potřeby Blenderu - Blender Public Licence.
Nadace také hledá spontory, ti kdo chtějí Blenderu pomoci mají teď
možnost sponzorovat její aktivity. Jistě přivítají jakýkoliv finanční dar
:))
V sobotu 16.3 2002 jsem se po nějaké době díval na oficiální stránky NaN Technologies a uviděl jsem ohromující zprávu, že činnost firmy její vlastník utlumil či spíše ukončil a ohlásil bankrot. Tento akt je platný od úterka 12.3.2002.
Podle zprávy uveřejněné na serveru, se zastavuje vývoj a aktualizace webu. (Bude na něm pouze zpráva o ukončení činnosti.) Ve zprávě se píše, že současný trh není ještě připraven na technologie dostupné v Blenderu. Pokračování vývoje produktů Creator, Publisher a bezdrátových technologií bude pokračovat až po zabezpečení dalších investic. Vlastník NaN Technologies, kterou je NaN Holding, se snaží najít partnery aby pokračoval v dalším vývoji Bledneru.
Obchod provozovaný NaN je také uzavřen. Všichni, kteří si něco objednali v poslední době mají kontaktovat NaN a informovat se o stavu objednávek.
Nízký prodej Blender Publisheru je jednou z příčin bankrotu, přesto NaN doufá ve správnost konceptu a chce v něm pokračovat i v budoucnosti. Zároveň děkuje všem, kdo si objednali licence, přičemž stávající licence jsou platné v plném rozsahu.
NaN doufá, že se jí podaří obnovit činnost a pokračovat ve vývoji Blenderu. Také děkuje všem příznivcům, že používají Bledner při jejich kreativní činnosti.