Na serveru Root.cz se objevil článekček o hře Rigs of Rods: jeďte, plujte nebo leťte realistickou fyzikou ve kterém se píše, že pro import modelů do této hry se používá plug-in do Blenderu.
Před časem se objevila série článků popisující ovládání a používání Blenderu se objevilo na serveru Root.cz. Autorem článků je Miro Chodil a odkazy na ně najdete také v sekci návodů.
Předposlední květnový den byla vydána další verze Blenderu, tentokrát s pořadovým číslem 2.49. Pokud bychom měli upozornit na novinky, tak jich nejvíce najdeme v Game Engine (video textury, RT renderování,
fyziky, ...). Dále jsou přidány nody pro textury, přímé kreslení textur na 3D objekty, vylepšení booleovských operací, poodpora JPG2000 a rigování. Více informací na Blender 2.49 release log (en).
Trošku jsem si pohrál s odkazy. Pokusil jsem se je vyčistit, aktualizovat, ... No není to dokonalé, ale aspoň nějaká úprava
Při analýze provozu na mých stránkách jsem narazil na zajímavé stránky 3d-blender.blogspot.com/, tak se s nimi podělím se všemi.
Trochu jsem aktualizoval seznam návodů.
Poslední řijnový víkend se konala v Haagu další konference o Blenderu. Na serveru Blender.org je odkaz na videa z přednášek na této konferenci.
Tato aktualizace opravuje chyby které se vyskytly v poslední verzi.
V polovině října se objevila nová verze Blenderu s označením 2.48 . K novinkám této verze se počítá podpora 64 bitových Windows, Grease Pencil, vylepšení shaderů, logiky GE, animací, práce s kapalinami,
skriptování a mnoho dalšího. Úplný seznam lze najít na Novinky Blender 2.48 (En).
Konečně jsem se dostal k aktualizaci návodů. Snad jsou tam všechny, které vyšly na Grafice.cz a 3Dscéně.cz.
Omlouvám se, za minimální aktualizaci stránek, nějak nestíhám :(. V mezidobí bylo několik verzí. Poslední je 2.47, který většinou opravoval chyby předchozí verze.
Nejnovější verze vyšla koncem srpna 2008. Její pořadové číslo je 2.47. Zejména opravuje různé chyby "Bunny release". Novinkou je snaping toolneboli nástroj pro uchopování na vrcholy,
hrany nebo plochy. Vývojáři her uvítají zlepšení logiky Game Engine. Opravy jsou například v částicích, v gamma node, tangenciální stínování v bump mapování. Oprav a drobných vylepšení je skutečně mnoho. Podrobnosti najdete na stránce Noviny a opravy Blender 2.47 (en).
Blender můžete stahovat zde.
Nakladatelství BEN vydalo knížku Blender - naučte se 3D grafiku, kterou napsal Pavel Pokorný. Cena je stanovena
na 299 Kč. Více informací, náhled a obsah najdete v odkazu na e-shop BENu.
V polovině července byl vydán Blender 2.42 a cca o týden později update 2.42a, který upravuje chyby. Novinek je plno, takže stručně. Nový modifikátor Array (vhodný pro žetězy, fraktály a
pod.), Render pipelines, node editor pro tvorbu materiálů, vektor blur, UW unwraping, změna ve video sekvence editoru, ... Vše se dovíte v Blender 2.42, release log. Pro renderování potřebujete nový Yafray 0.0.9.
Ještě se nám předchozí verze Blenderu neohřála na disku a už je tu po necelém měsíci nová verze 2.41. největšími změnami prošel Game Engine, kde byly např. přidány GLSL shadery,
zlepšena je práce s materiály, fyzika, zobrazení s více viewporty, atd.
V hlavní funkcionalitě Blenderu je vylepšeno UV mapování a možnost vytvářet subscény v rámci jedné obrovské scény (má to zlepšit s nastavováním např. osvětlení v hlavní scéně).
Další oblastí změn je Python, kde je rozšířena funkčnost API. Objevují se nové skripty jako "mesh sculpting", další importní a exportní formáty, ... No a samozřejmě opravy chyb :)
Ke stažení je zde.
Těsně před vánocemi 2005 vyšla nová verze Blenderu s číslem 2.40. Nejvíce novinek obsahuji animace postav, která byla zcela přepracována. Nově je doplněna fluidní dynamika. Zlepšení editace a rendrování particlovych systémů, zejména vlasů. Další novinkou je tzv. modifier stack, který
zahrnuje modifikační fukce - např. Subsurf, zrcadleni, ...
Stahovat můžete zde
Vellice pěknou reportáž o Blender Conference napsal Vítěslav Válka (alias Zager) pro server ABC Linuxu.
U příležitosti Blender Conference 2005 byla prezentována beta verze nového Blenderu 2.40. Ke stažení je na obvyklých místech.
V pořadí již třetí konference o Blenderu se chystá na polovinu října 2005. Termín je nastaven na 14 - 16. 10 a místo konání je tradičně v Amsterodamu. Uzávěrka pro zaslání příspěvků je 15. srpna a přihlášky na konferenci se registrují od 15. července. Více info o konferenci.
V polovině června se objevil update Blenderu s číslem 2.37a, který opravuje chyby. Úplný sezanam oprav. Vesele stahujte Blender 2.37a.
Poslední květnový den byla vydána nová verze Belderu s číslem 2.37.
Jaké novinky můžete očekávat? K největším novinkám patři Soft Body systém,
zlepšení v Subdivision a přepracovaný systém transformací.
Nové transformace - funkce To Sphere a Push/Pull. Co dělá první funkce
ještě nevím, ale druhá se chová jako scale, ale prvky jse pohybují
vzhledem ke středu. Vrátily se zpět transformační konstrejny - zamykání
operací do rovin (dosud pouze zamčení na osu). Zlepšilo se také numerické
zadávání souřadnic. Přepracování se dočkal také nástroj proporční editace,
kromě zlepšení funkčnosti přibyly i další nové editační režimy. Novinkou je
podpora napojování geometrie.
Jako v konkurenčních
systémech jsou k dispouzici manipulátory pro posouvání, rotaci a změnu
měřítka.
Technika "Soft Body" umožňuje objektům (i vrcholům) se pohybovat
relaistivcky podle fyzikálních zákonů, zejména pokud se týká látek a
oblečení. Také napomáhá při animacích např. svalů a pokožky. K particle
systémum patří také nové silový prvek - vítr, který je použitelný právě v
Soft body. Také detekce kolizí je možná pro Soft Body.
Časová osa pro tvorbu animací se také dočkala výrazných změn a zlepšení.
Nejnápadnější změnou je nové GUI. Zlepšený a zjednodušený pohyb pomocí
"kazetových" tlačítek. (Na kódu spolupracoval Jiří Hnídek, díky :))
V rendrování je možné efektivněji používat víceprocesorové systémy. Také
transparentní filtrování je použitelné v režimech Alfa a Filtr, navíc
správně fungují u raytracingu. Dále je aplikováni "pravý" orto režim a
systém interně pracuje s 32 bitovými bar. kanály.
Opravy Python API a skriptování, opravy chyb, a pod. Více info na Blender.org
Jak si můžete všimnout na webu Blender.org je zmrazen vývojový strom a nastává testovací fáze nové verze Blenderu. jsem zvědav co bude nového.
Blender Foundation společně s nizozemským uměleckým institutem vytváří
animační projekt nazvaný Orange. Jedním z cílů je používání open source
nástrojů během celé tvorby filmu od animací až po produkci. Film by měl
být jak na DVD tak promítaný v kinech.
Na uměleckém institutu vzniká dočasné vývojové a animační studio, a
postprodukce má být realizovaná začátkem příštího roku.
Pokud máte ambice se stát členy týmu informujte se na
orange.blender.org.
Pod delší odmlce další novinky z oblasti Blenderu.
V přípravě je DVD, které mapuje 10 let vývoje Blenderu a zejména výtvorů z
něho. Pokud máte zajímavý projekt vytvořený v Blenderu, je možné jej
poslat pro zahrnutí do DVD, jaká jsou kritéria výběru momentálně
nevím.
DVD by mělo být venku v říjnu 2005. více info.
Asi nejednodušší cesta vede na oficiální stránky Blenderu. V kopii Blender Comunity najdete tutoriály, diskuzní skupiny, stažení vlastního programu, skriptů, pluginů a mnoho dalšího. Přímé stažení Blender Creator najdete na Blender download.
Ke stažení využijte také sekci download.
Dostupné platformy: