Dostupná dokumentace je ke stažení
na stránkách Blender.org. Objem
souborů se pohybuje okolo 30 MB.
Práce v okně - interaktivní
posouvání scény v okně - SHIFT+prostřední tlačítko myši
zvětšování nebo zmenšování - CTRL+prostřední tlačítko myši
rotování - ALT+prostřední tlačítko myši
Práce v okně
zvětšení výřezu (okna) - numerické +
zmenšení výřezu (okna) - numerické -
pohled kamery - numerická 0
pohled shora (rovina xy) - numerická 7
pohled zepředu (rovina zx) - numerická 1
pohled zprava (rovina zy) - numerická 3
perspektivní pohled (v předvolené libovolné rovině) - numerická 5
rotace roviny kolem osy z - numerická 4 nebo numerická
6
rotace roviny kolem osy x - numerická 8 nebo numerická
2
lokální pohled - numerický /
přepnutí pohledu kamery na jiný objekt (kameru, světlo) - vybrat objekt
(zfialoví) a [CTRL+0],
přepnutí z objektu zpět na kameru - [ALT+0]
Přepínání panelů nastavení
panel zobrazení (rendrování) - F10
panel editace (zejména drátového modelu) - F9
panel real-time (pro tvorbu her) - F8
panel animací- F7
pamel textur - F6
panel materiálů - F5
panel světel - F4
Ostatní
rendrování - F12
přepnutí mezi rendrovacím oknem a programem - F11
přepínání do editačního módu modelu - [TAB]
Psaní skriptů
kopie části textu do schránky - ALT C
vyjmutí části textu do schránky - ALT X
vložení textu ze schránky - ALT V
uložení textu do souboru - ALT S (ale vždycky to nefunguje :(( )
vytažení (Extrudovani) po normále
Vybereme vrcholy, které chceme vytáhnou v normálovém směru. Stiskem "e"
začněte vytažení, ale vzápětí jej zrušte klávesou ESC nebo
pravým tlačítkem myši. Vrcholy se zkopírují, ale zůstanou na místě. Klávesami Alt+s a
tažením myši pak vytahujete vybrané vrcholy po normále. (Autor tipu
P.Černohous na fóru Digineff.cz)
Booleans
Booleans v Blenderu mají několik much a naoko nefungují tak dokonale jako v
ostatních softech. Pokud dodržíte několik následujících pravidel je veliká
šance že se vám Booleans povede:
sjednotit normály obou objektů - ven nebo dovnitř, vždy ale všechny jedním
směrem
oba objekty by měly být zarovnány se světovými souřadnicemi
někdy pomáhá změnit orientaci obou objektů (rotovat je do jiné
pozice, když se první operace nepovede dle našich představ) a opět zarovnat
se světovými souřadnicemi (Ctrl+a)
booleans raději provádějte na kopii objektů, pro jistotu
P. Černohous obvykle používá booleans jen na vytvoření
reference a vymodeluje podle vzniklého modelu nový model s rozumnější
topologií
Dále P. Černohous doporučuje booleans hlavně na tvarově složité
(zakřivené) povrchy. V ostatních případech se najde jiná pohodlnější,
čistější a někdy rychlejší cesta jak vytvořit objekt. (P. Černohous
doporučuje svůj starší tutoriál kde modeluje domek)
(Autor tipu P.Černohous na fóru Digineff.cz)
Rozložení klávesnice
Někde na internetu jsem našel obrázek [365k] s rozložením klávesnice Blenderu. Zdál se mi ceklem užitečný, tak ho nabízím i Vám. Bohužel již nevím, kde tento obrázek roste a kdo je jeho autorem, přesto mu tímto děkuji za tento layout.